Full version: Änglatrumpet och lus
pelargontjejen
Någon som har nåt effektivt och långvarigt knep för att hålla de små lusen ranting.gif borta? Verkligen hopplöst, de kommer tillbaka trots att man sprutar.. Diskmedel sas vara bra men det hjälper bara lite grann, dessutom tycker inte trumpeten om det så den blir hängig efteråt...
Rätt jobbigt när man har så många trumpeter och inget verkar hjälpa confused.gif

Kom med era tips tack flirting.gif
Ålgryte
Provadopinnar sick.gif
Sussie F-Flower
I höstas när jag skulle ta in mina änglar så var dom nästan fulla i lus. Jag gjorde som pejori (?) tipsade. Använde konc spolarvätska + såpa + vatten.

Minns inte exakt propotionerna men jag hade en 1,3 liters pumpsprayflaska. Tog ca 0,5-1 dl såpa, 2-3 dl spolarvätska och fyllde upp med vatten.

Innan jag behandlade så duschade jag änglarna i varmt vatten, och sedan fick dom stå och torka i några timmar innan jag sprayade på blandningen. Över och undersida bladen + hela stammen och översta lagret på jorden i krukan. Efter en vecka-10dagar gjorde jag om samma procedur för då började jag att se småkryp igen...
Sedan har det varit lugnt och ÄR fortfarande....
pelargontjejen
CITAT (Sussie F-Flower @ 15-05-2010, 23:14) *
I höstas när jag skulle ta in mina änglar så var dom nästan fulla i lus. Jag gjorde som pejori (?) tipsade. Använde konc spolarvätska + såpa + vatten.

Minns inte exakt propotionerna men jag hade en 1,3 liters pumpsprayflaska. Tog ca 0,5-1 dl såpa, 2-3 dl spolarvätska och fyllde upp med vatten.

Innan jag behandlade så duschade jag änglarna i varmt vatten, och sedan fick dom stå och torka i några timmar innan jag sprayade på blandningen. Över och undersida bladen + hela stammen och översta lagret på jorden i krukan. Efter en vecka-10dagar gjorde jag om samma procedur för då började jag att se småkryp igen...
Sedan har det varit lugnt och ÄR fortfarande....

Det lät som en god idé.. Blev inte dina änglar "ledsna" efter den behandlingen? Använder vi vatten med diskmedel så blir mina ledsna o tappar bladen och blommar inte, så blir det hela tiden år efter år.. så nu ska jag prova din metod ;-)
Crazy4Flowers
Är det lus? Provadopinnar fungerar väl bra mot det lite näring samtidigt är ju toppen. Änglisarna vill ha mycket sådant. Jag brukar ha problem med spinn och vita flygare på mina, mot vita flygare fungerar Provadopinnar bra. Sämre med spinn.
Sussie F-Flower
CITAT (pelargontjejen @ 17-05-2010, 07:27) *
Det lät som en god idé.. Blev inte dina änglar "ledsna" efter den behandlingen? Använder vi vatten med diskmedel så blir mina ledsna o tappar bladen och blommar inte, så blir det hela tiden år efter år.. så nu ska jag prova din metod ;-)

Nä, dom blev inte ledsna.... Det kan jag inte minnas...
Kom bara ihåg att hålla till i skuggan.

CITAT (Crazy4Flowers @ 17-05-2010, 08:30) *
Är det lus? Provadopinnar fungerar väl bra mot det lite näring samtidigt är ju toppen. Änglisarna vill ha mycket sådant. Jag brukar ha problem med spinn och vita flygare på mina, mot vita flygare fungerar Provadopinnar bra. Sämre med spinn.

Hur mycket kostar provadopinnarna och hur många pinnar måste man ha till en 35-40L kruka?
pelargontjejen
CITAT (Crazy4Flowers @ 17-05-2010, 08:30) *

Jag är säker på att det är lus... små gröna devil.gif överallt... Provadopinnar är testade men det funkar inte confused.gif rätt tråkigt ändå för jag älskar ju änglisar flirting.gif
Fick ett tips om att blanda varmt vatten, såpa och spolarvätska eller rödsprit.. men då borde ju änglisarna bli riktigt risiga.. De tappar alla bladen med vanlig diskmedelsblandning, å precis när de fått blommor som är på väg att slå ut då är det dags igen med lus.. wacko.gif

Bassam
Hej

Diskmedel är stark, om man använder Provado ska använda på rätt sätt kanske det räcker inte med bara en gång.
Obs
Du kan lägga varmt vatten 45 gradar pi hink se du ska borta hel planta från jord och lägga den i hinken nästan 40 minuter och sen plantera den på ny jord.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon