ebbasiglite
15-05-2010, 20:58
Jag undrar hur mycket en jordgubbsplanta brukar kosta.. Det verkar inte som att jag kan hitta ett pris någonstans på internet och bilen är på lagning och tar mig helt enkelt inte ut någonstans; då hittade jag tradera.
Där hade jag tänkt buda på tre jordgubbsplantor. Men jag vet inte vad dem kostar "normalt" och vill inte göra en tabbe genom att betala hur mycket som helst i överpris.
Är det någon som kan hjälpa mig? Vad kostar en jordgubbsplanta normalt?
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2010, 21:01
10-20kr st för en virusrensad planta (med namn på sorten), är det en planta man grävt upp i trädgården av okänd sort är den mindre värd den kan ha virus och annat i sig.
ebbasiglite
15-05-2010, 21:13
Tack Åsa!
Ser att du bor i Mälardalen; själv bor jag i Eskilstuna. Vet du vart det är bäst att införskaffa sig en jordgubbsplanta?
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2010, 21:37
Det brukar finnas i trädgårdsbutikerna i utesortimentet nu på våren, ibland finns det även någon sort bland växterna som S-blommor och liknande säljer utanför matbutikerna på våren. +Det finns på postorder fast Hortogreen verkar ha sålt slut på det mesta av jordgubbsplantor nu, Önskebrunnen har dock fortfarande. Det beror ju lite på vilken sort du vill ha de smakar ju inte likadant och mognar inte samtidigt.
ebbasiglite
15-05-2010, 21:57
Är Önskebrunnen bra? Funderade på att kanske göra det lätt för mig och faktiskt eftersända några plantor. Eller är det dumt på något sätt? Man kanske ska ut till plantskolorna och köpa dem direkt så?
Åsa, mälardalen zon 2
16-05-2010, 08:37
De beror ju på vart man bor det kostar ju alltid med frakt och dyl. ifall man skickar efter växter + man brukar behöva köpa för någon minsta summa, men bor man långt från en butik och det ändå kanske kostar en massa pengar och tid att ta sig dit är ju det ett bra alternativ alla bor ju inte nära trädgårdsbutiker. Jag föredrar ofta butik eftersom man kan titta på växterna innan man köper och se att de ser gröna och fina ut och har ett bra rotsystem (man får ta bort krukor i trädgårdsbutiken och titta efter att det finns gott om rötter).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.