Bullebullen
Jag och sambon byggde glatt en sandlåda åt tösen härom dagen. Virket var från Byggmax och tryckimpregnerat.
Inte fasen tänkte vi på att det kunde va farligt för lillan om hon typ slickade på brädorna eller att ämnen kunde hamna i sanden eller vattnet på tomten.
Enligt Byggmax är trallvirket vi använt NTR-AB märkt. Vad ska vi göra?? Riva bygget och köra obehandlat virke istället?
Jag vill verkligen inte att tösen ska få i sig koppar el någon annan metall från sandlådan.. thumbdown.gif
Platinum
Kranvatten går i regel i ledningar av koppar och jag tror nog inte att tryckimpregnerat trä av den klassen fäller mer koppar än en vattenledning gör.
Bullebullen
CITAT (Platinum @ 15-05-2010, 22:44) *
Kranvatten går i regel i ledningar av koppar och jag tror nog inte att tryckimpregnerat trä av den klassen fäller mer koppar än en vattenledning gör.

Verkar logiskt men jag funderar fortfarande på om tösen eller andra barn skulle slicka eller bita i trät. Låter kanske långsökt men faktum är att barn hittar ju på vad som helst!
Peztis
Du känner nog ditt barn bäst och vet hur det beter sig. Sonen har aldrig slickat eller bitit i sin sandlåda, han har heller inte ätit sand som en del barn gör...
Jag byggde i alla fall sonens sandlåda i trykimpregnerat efter många om och men...
theseraphim
Om du inte bygger den i tryck virke ruttnar den. Många lådor på kommunala platser är i tryckt virke så det är nog ingen större risk, hade de varit så giftiga hade de aldrig fått sälja dem och ja, jag är också förälder.
M i Mälardalen (zon 2)
Apropos kommentaren kring vattenledningar i koppar, så haltar jämförelsen något. Anledningen till att man aldrig skall dricka varmt vatten ur kran utan ta kallt vatten och koka upp beror på att det varma vattnet kan innehålla skadliga mängder kopparjoner. I moderna hus är dessutom rören oftare av plast nuförtiden.

Dock när det gäller sandlåda så byggde vi också vårt i tryckimpregnerat trä. Vi tänkte oss inte för men vi lät det vara så. Jag har inte oroat mig så mycket att de ska få in något skadligt via munnen. Däremot tycker jag det är obehagligt när barnen får stickor i händer och föttter och försöker alltid få ut dem.
Huggorm
Dagens tryckimpregnering är inte alls så giftig som det var förr. NTR-AB innehåller varken kreosot eller arsenik, och är därmed "nästan" ofarlig. Nackdelen är att virket inte alls håller lika länge som NTR-A till exempel.
Ezereht
Våran var icke tryckimpregnerat och håller på att falla sönder, brädorna klarar inte belastning. De här är kanske 3:e sommaren vi har den tror jag möjligen 4:e. Det är ju hur länge man vill den ska hålla iofs. Barnen leker ju inte där hur länge som helst. Jag tog bara det som var billigast, tänkte inte på hållbarhet vs. giftighet eller så.

Det finns väl värmebehandlat trä också? Men det kanske är sam samma. Jag skulle aldrig orkat riva en sandlåda jag byggt i alla fall. Roligare kan man ha det med sin tid.
H Anders
Det är ingen fara. Ert barn kommer inte att ta skada av impregneringen i sandlådan.
Bullebullen
Har pratat med Byggmax, det var ingen fara att impregneringen skulle gå ner i sanden eller vattnet. Dock kan man, för bitglada barn, byta sittbrädorna på lådan!
Bengalow
Sten von Friesen, den gamle fysikern i "Fråga Lund", svarade en gång på frågan om radioaktivitetens farlighet - det hör till historien att han bodde inte långt ifrån kärnkraftverket i Barsebäck - att han utsatte sig för denna aktivitet i långt högre grad genom att spola på toaletten, än att bo i närheten av kraftverket. Varje gång som vatten undet tryck släpps ut, så frigörs radon eller radondöttrar ur vattnet, och har större påverkan än ett kärnkraftverk på omgivningen.
Frågan om "farlighet" i tryckimpregnerade brädor har ungefär samma status som frågan ovanför.
Några råd: Kör inte bil, gå inte i närheten av trafikleder, ta på dig en hjälm när du är ute, för det kan komma en dåre och slå dig för att råna dig, men framför allt lär ditt barn av med att tugga på trä...Han/hon kan komma att svälja en larv som kryper där! Tänk om den är en giftig?
Ralf
Kommer ni ihåg larmet om dom giftiga tungemtallerna i sandlådesanden?
Det visade sig att ungarna skulle behöva 'ta ca 20 kg sand för att bli förgiftade. Och skulle dom äta den mängden skulle dom antagligen avlida av något annat innan.
Ungaran får nog slicka länge på virket, för det släpper ju inte ifrån sig mkt gift..
Peztis
Bra idé att endast byta ut sittbrädorna. Det är ju där barnen sätter sina händer och sedan stoppar fingrarna i mun, det är nog i så fall mer så de skulle få i sig dumheter än att de skulle slicka på virket.

Den här frågan har ju varit uppe förr och en del idiotförklarar tyvärr den som undrar.
Jag tycker allt att frågan är befogad, att man ska ifrågasätta det som finns omkring en.
Kan man undvika något så bör man det just för att man får i sig så mycket skit från annat håll (genom att vistas i trafiken osv), varför utsätta sig för ännu mer om man inte måste, om det finns bra och vettiga alternativ och utan att ge avkall för det som vi vant oss vid på olika sätt?
Gossen Ruda
Förmodligen får man äta en hel brädgård med tryckimpregnerat virke för att komma i närheten av att bli förgiftad. Varför har människan så lätt att överdriva vissa faror men helt och hållet negligera andra som är värre?
Ralf
Alternativ kan ju vara ek eller lärkträ.

Jag har i jobbet gjort några parkvänkar med sittdelar av lärkträ. Beställaren har inte hört av sig så det funkar nog.
Gossen Ruda
CITAT (Ralf @ 20-05-2010, 11:18) *
Alternativ kan ju vara ek eller lärkträ.

Jag har i jobbet gjort några parkvänkar med sittdelar av lärkträ. Beställaren har inte hört av sig så det funkar nog.

Hur länge måste lärkträ ligga innan man kan använda det? Jag tog ner ett lärkträd och använde till ved och det var ett elände till att kåda av sig.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 20-05-2010, 11:21) *
Hur länge måste lärkträ ligga innan man kan använda det? Jag tog ner ett lärkträd och använde till ved och det var ett elände till att kåda av sig.

Det beror nog på hur det har växt
Ralf
CITAT (Gossen Ruda @ 20-05-2010, 11:21) *

Ingen aning, allt lärkträ som jag har köpt har varit kådfritt. Vet ej om det lärk-trä som säljs i Svenska butiker som i början påstods komma från Ryssland, är samma sort som svensk lärk i skogen...
Gossen Ruda
Vi har främst den Europeiska lärken som skiljer sig lite från den Sibiriska lärken. Jag får hänvisa till den virtuella floran.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon