pyssel
Har börjat planera hur sommarens balkonglådor skall prydas med vackert blomster...
Brukar alltid ha både kant och hänglobelia vid kanterna i lådorna...
Men i år vill jag testa något annat...

Har någon tips på andra hängande blomsorter med små blommor?
Gärna i gult, orange eller rosa/lila...

tack på förhand
Åsa, mälardalen zon 2
Snöflinga finns numera även i rosa och lila och inte bara vitt, säljs ofta under namnet Bacopa, brukar vara något torktåligare än lobelia och blommar långt in på hösten. Växer dock mycket kraftigare än lobelia.
mojan
Million bells är en liten petunia som hänger och har små blommor och finns i många färger.
(Jag gillar inte petunior egentligen men denna tycker jag är söt.)
mamamaggan
Visserligen stämmer inte färgen , den här blir lila och vit , men en Viola hederacea , ampelviol eller murgönsviol eller australisk viol är en fantasisk hängväxt . Kolla här http://www.odla.nu/krukvaxter/viola_hederacea.shtml . Jag har fler stycken som jag haft inne i vinter och visste inte att man kunde ha den ute men det ska ju gå bra.

Växer som sjutton och på revorna sitter det nya skott som bara är att sätta och få nya plantor.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (mamamaggan @ 22-05-2010, 14:01) *
Visserligen stämmer inte färgen , den här blir lila och vit , men en Viola hederacea , ampelviol eller murgönsviol eller australisk viol är en fantasisk hängväxt . Kolla här http://www.odla.nu/krukvaxter/viola_hederacea.shtml . Jag har fler stycken som jag haft inne i vinter och visste inte att man kunde ha den ute men det ska ju gå bra.

Växer som sjutton och på revorna sitter det nya skott som bara är att sätta och få nya plantor.

Det går även bra att övervintra den kallt och mörkt bland fuchsiorna ifall man har platsbrist inne den är inte speciellt känslig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon