annikagreta
Jag har en stor gardenia som varit i min ägo sedan i vintras. Den står nu intill söderfönster men med skydd mot direkt sol bakom en gardin. Den ser ut att må ganska bra, får regelbundet vatten (dock tar jag ofta vatten direkt från kran) och näring. Den skjuter nya knoppar men vill inte blomma???

Sen undrar jag om det går att ställa gardenian på en balkong i söderläge (Stockholmsomr)? Om den år stå på golvet så att solen inte brämmer direkt på, tror ni den kan trivas då?

Mvh Annika

Alexander-VG-zon3
får den en period med svalka ? såfall kan det vara det att den inte får vintervila och därmed inte bildar blomknoppar.

ja det går ha den ute, men som du skrev får du inte sätta den direkt i solen, skugga-halvskugga funkar bra och när det blir varmt på balkongen så får du inte torka ut den. plus får du avhärda den när du tar ut den dvs sätta den skyddat från vind och ev täck den i början med någon väv i 2-3v och ta in vid ev frost.

sedan har du den ute hela hösten och tar in den innan första frosten kommer, då har den fått kyla ute och då så kanske den vill bilda knoppar sen inne under vintern-våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon