JennyJak
Hur gör man när man ska gödsla träd och buskar. Måste man gräva ner det eller kan man bara strö runt om stammen på trädet och under häcken?
Huggorm
Gräva ner är bäst, men det funkar även att bara lägga på ytan. Regnvattnet spolar med näringsämnena ner i marken. Väljer man att gräva skall man vara väldigt försiktig så man inte gräver sönder rötterna.
Aqvakul
Jag brukar strö det på ytan och sen mylla ner det med en liten rosenkratta..
Åsa, mälardalen zon 2
Konstgödning kan man strö ovanpå men ekologisk gödning typ granulerad hönsgödsel/kogödsel och liknande bör myllas ner annars försvinner en del av näringen. Går det inte att mylla ner kan man även slänga lite jord ovanpå gödningen.

Träd och buskar brukar ofta inte behöva så mycket gödning, är årstillväxten god brukar man ofta inte behöva göda men ser man att tillväxten är dålig kan man ge gödning. Häckar man formklipper kan behöva gödning mer än såna som är friväxande, allt man tar bort från marken måste man ersätta med gödning och på klippta häckar tar man bort en del bladmassa varje år som måste ersättas.
Bassam
Hej

Man kan göra några hål omkring sen man kan fylla dem på gödsel och på slutet ska man täcka dem.

H:Bassam

Jan af Lisö
Jag brukar göra hål i marken med en spett. 35 cm djupa och ca 16 runt varje träd på samma avstånd från stammen som grenarnas yttersta toppar. Det är ett tungt jobb, men hålen är oftast återanvändbara från år till år, men behöver fördjupas. Går bra när marken är mjuk på våren, men det är en hästgöra, man blir trött med tio fruktträd som genererar ca 160 hål. Oftast hälfen nya och hälften fjolårets.

Att jag gör så beror på att annars så "stjäl" gräset och ogräset det mesta av näringen, trots 35 cm djup få får jag ändå en ring att extra frodigt gräs/ogräs runt varje träd.

Jag brukar också skriva upp hur mycket varje träd får så att givan kan justeras mellan åren. Själv blandar jag Blåkorn (mycket kväve), PK gödsel (utan kväve) och lite kornad kalk. Sen bara PK gödsel i augusti.
Cilla
Oj Jan, vilket projekt! Här blir jag nyfiken.
Hur stor tillväxt har du på träden, och hur gamla är de?
Vattnar du också?
Hur många år har du gödslat så här?
När du spettar i de ett år gamla hålen, ser du mer finrötter där än på andra ställen?
Hur har du kommit fram till din gödselblandning? Har du jämfört med att använda naturlig gödsel?
Har du jämfört metoden att göra några hål med att gödsla över hela näringsupptagningområdet?

Många frågor, men det är för att se vad jag kan lära!
Jan af Lisö
Hej Cilla

Det är 3.e (eller 4:e ?) säsongen jag gör så, har tyvärr inte min anteckningsbok med mig här. Skall försöka ta den med mig från landet helgen som kommer, eller helgen därpå och svara bättre på frågorna. Tips på spettgödsling hitade jag i någon trädgårdstidning.

Jag vattnar inte längre fruktträden, de är planterade år 2000 och 2002. Men jag har 15-20 cm jord och sedan lera så jag antar att de hittar vatten. Resonerade från början att ju mindre jag vattnar dessto snabbare hittar rötterna vattenbärande jordlager.

Jag tittar inte in i hålen, de brukar vara gräsbeväxta men jag hittar dem med en pinne och sedan slår några slag med spetten. Men jag skall kolla nästa år om det finns några rötter jut där. Men det finns kanske risk att just i hålen är rötterna sönderbrända pga höga koncentrationen av konstgödsel ?

Gödselbehov, jag har boken "Odla frukt" av Torsten Johnson och där stod det hur mycket näring träden behövde per m2 yta, jag hade sedan försökt räkna om det till rätt mängd N, P och K. Ingen högre vetenskap, bara snabb överslagsberäkning.

När träden var unga så tog jag bort vegetationen runt dem, gödslade i detta område både med konstgödsel och kogödsel på påse, hade även gröngödslingsväxter runt vissa, men när träden blev större så gick jag över till spettmetoden. Visst är den tung, men det tar mig en halv dag att fixa det för säsongen.

Tillväxten varierar, med samma gödselgiva så kan päronträdet växa + 1m30 cm (tillväxtrekord) medan äppelträdet (A2) samtidigt 15 - 20 cm. Kan också variera på samma äppleträd, vissa ympar växer enstaka centimeter, vissa andra uppemot 30-40 cm. Så jag har inte lyckats dra några egentliga slutsatser. Tillväxten varierar även mellan åren.
Cilla
Tack Jan!
Det vore intressant att kolla hur rötterna ser ut kring gödselhålen. Och att fundera på hur spridningen av ämnena ser ut från de ganska djupa hålen som du gör. Var står träden någonstans? ;-)

Jag har hittills inte jämfört resultat av olika gödslingsmetoder så att jag kan dra några säkra slutsatser. Det är ju också så många faktorer som styr tillväxten; jordmån, vattentillgång mm. De snabbast växande träden i trädgårdslik miljö har jag sett där man vattnar mycket regelbundet med gödsel/konstgödselblandning. Näst snabbast tillväxt där man gjort vida växtbäddar, ersätter gräs med annat, och sedan vattnar. Och förvånansvärt god tillväxt ser jag där man bara vattnar, även om gräset är kompakt.

En meters tillväxt de första tio åren är inte ovanligt för päronträd som mår bra. En halv meter på unga äppelträd upp till 20 år brukar man också kunna få med bevattning om trädet inte har kompakt gräs över rötterna.

Jag undrar om du skulle kunna få lika bra eller bättre resultat genom att vattna ett av träden. Och för mina egna träd vet jag att de år som jag både luckrar över yttre rotområdet och vattnar så får jag rekordtillväxt. Frågan är om det skulle göra skillnad också med en gödselspettgiva...

Den som testar får se! Tack för inspirationen!

Bassam
Hej
Jag tycker att varje träd behöver 10 kg naturliga gödsel plus 60g kemi gödsel som har kväv Fosfor och kalium.
Kutas
CITAT (Bassam @ 19-05-2010, 18:11) *
Hej
Jag tycker att varje träd behöver 10 kg naturliga gödsel plus 60g kemi gödsel som har kväv Fosfor och kalium.

Varför komma du med såna ingetsägande och förvirrande inlägg i en så bra och inspirerande tråda ?
- "varje träd": Det finnas träd av många olika sorter och av många olika storlekar
- "10 kg naturgödsel": Det finnas naturgödsel av ko, häst, struts, kamel, människa, åsna, höna, get, får, guano, etc, etc. Deras innehåll av näringsämnen vara väldiga olika, från o% till 10-20%
- "60 g kemi", återigen, olika konstgödsel innehålla olika mängder N, P, och K och dessutom olika förhållanden mellan näringsämnen.

Man skall dessutom taga hänsyn till vad redan finnas i marken genom näringsanalys.

Comprendo ?
FirstAID
CITAT (Kutas @ 19-05-2010, 18:29) *
CITAT (Bassam @ 19-05-2010, 18:11) *

Hej

Varför komma du med såna ingetsägande och förvirrande inlägg i en så bra och inspirerande tråda ?
- "varje träd": Det finnas träd av många olika sorter och av många olika storlekar
- "10 kg naturgödsel": Det finnas naturgödsel av ko, häst, struts, kamel, människa, åsna, höna, get, får, guano, etc, etc. Deras innehåll av näringsämnen vara väldiga olika, från o% till 10-20%
- "60 g kemi", återigen, olika konstgödsel innehålla olika mängder N, P, och K och dessutom olika förhållanden mellan näringsämnen.

Man skall dessutom taga hänsyn till vad redan finnas i marken genom näringsanalys.

Comprendo ?

Buuuuuuuuurn! yahoo.gif kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon