kristina_t
hej!, som nybörjarodlare undrar jag: är det för sent att sätta frön och dra upp egna plantor nu och plantera ut dessa småplantor mot slutet av sommaren? Eller finns det nåt annat hinder för att dra upp plantor under sommaren och plantera sent? Man pratar ju mest om att dra upp egna plantor så att de kan planteras ut till försommaren-eller är kanske anledningen till detta bara att man ju vill se till att ha dem färdiga till sommarsäsongen? Anledningen till att jag frågar är att jag har en 50 meter lång gång i min trädgård där jag ska anlägga rabatter på båda sidor med exempelvis lavendel, salvia eller andra växter i sköna blå-lila nyanser, och det blir ju vansinnigt dyrt att köpa så många färdiga plantor i affären.

/kristina

Åsa, mälardalen zon 2
De allra flesta perenner tar flera år på sig att bli så stora och blommande plantor som affärens (blommar ofta tidigast år 2) så det beror ju på hurpass mycket tålamod du har om du kan vänta 4-5år på att få en hyfsat fyllig rabatt eller om det ska gå snabbare. Sår du nu av perenner som inte behöver kallstratifiering så kan det funka att sätta ut små plantor till sensommaren men det kommer vara små, mycket små plantor.

Jag skulle göra både och, köpa perenner som är billiga där man ofta kan få rabatt på mängder ifall man köper flera av samma sort. Många trädgårdsbutiker brukar ex. ha ett lägre pris ifall man köper 10st lavendel, även Hortogreen (postorder) har big pack av vissa perenner och då får man lägre pris än om man köper 1st. Kanske man även kan pruta i affären ifall man ska köpa 10-20st eller fler av samma perenn. Och sedan kanske föröka upp själv en del som är hyfsat lättsådda men som kanske är mindre vanliga eller dyra i butiken. Perenner är inte lika lätta som vanliga sommarblommor, mänga har fröer som kräver kallstratifiering och liknande så det beror lite på hurpass van du är att föröka upp lite svårare växter.

Lavendel går även mycket bra att föröka med sticklingar.
octachoron
Jag har sått både akleja och riddarsporre tidigt på sommaren och sedan planterat ut.
De är väldigt små plantor men överlevde vintern och är nu stora fina exemplar.
Visserligen får man inte blommor första året så det gäller att ha tålamod...

katah
Ha koll på plantskolor efter midsommar, dom brukar ha rejäla reor då.
Halva priset är inte ovanligt.
Då kan du hitta rätt stora exemplar som du sedan kan dela direkt på din rabatt.
Peztis
Du kan ju så perenner nu men som Åsa skrev, de är oftast vääääldigt små detta året.
För att få fylligare rabatt detta året så kan du ju så ettåringar och plantera emellan. Och så klart hålla utkik efter reor, stora växter som kan delas till fler mindre osv.
kristina_t
tack alla för era goda råd!

jag har precis fått en liten bebis och har insett att jag måste skära ner på mina trädgårdsambitioner detta året...
vi kommer troligen att anlägga 50 meters rabatten lite i taget istället. Gräva upp rabatten några meter-plantera-lite senare några meter till osv-förmodligen blir det då en mer eklektisk blandning på växter än jag tänkte från början-men det är ju roligt det med! Salvia caradonna, lammöron, kirgislök, något fint prydnadsgräs kommer dock att finnas i hela rabatten (så ser planen ut nu i alla fall..:-)) detta året ger jag mig nog inte på att dra upp egna plantor-men det är ju jättebra att man skulle kunna göra det om man hade velat o kunnat ..tack för de råden.
rea på plantmarknad efter midsommar ska jag definitivt hålla utkik efter och dela plantor-yes det ska jag göra!

/kristina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon