hjert
Hej, skulle behöva lite råd ang min trädgård, jag blev kär i trädgården när vi köpte huset för att den var lite vildvuxen o härligt romantisk, men nu när jag försöker att "tämja" den så går det ju inte.

Jag skulle vilja ha en romantisk, vintagegarden eller vad man ska säga och förra året grävde jag ur en hel rabatt o satte malvor osv. Men sen poppar det hela tiden upp massa annat grönt som jag inte vill ha där.

Hur ska jag göra, måste jag lägga markduk, sten eller bark emellan varje växt eller har ni tips o förslag på växter som passar in, där "ogräset" kanske kunde växa undet untan att störas?

Kommer t ex pioner o rosenvial upp på exakt samma ställe varje år så att de inte störs av att ha markduk runt sig.

Skickar med några bilder så nu får ett hum om hur det ser ut, tar tacksamt emot alla förslag!!!!

En trädgårdsmästare sa att jag var tvungen att gräva bort allt lägga markduk o på med ny jord, men finns det verkligen inget enklare sätt!!!!
Bassam
Hej
Hej Du har bra forslag från duktig trädgård mästare.
H:Bassam
Gunilla T
Dethär vill du nog inte höra en gång till men...vildvuxet är just vildvuxet och går inte att tämja. De starkaste växterna tar över och småningom tynar en del bort. Det är bara i TV´s trädgårdsprogram man gör "quick fix" trädgårdar, i realiteten finns det inget sådant.

Genvägarna är få när växtligheten fått växa fritt så jag håller helt med trädgårdsmästaren. Strunt i markdukar och börja från början. Gräv upp och kruka de växter du vill ha kvar och ta bort jorden och skräpet och fyll på med ny och fin jord och återplantera det du har sparat. Tänk också på vilka växter du planterar,både malvor och rosenvial tar lätt över - jag har tagit bort min rosenvial och det är inte det lättaste när den etablerat sig, gruvliga rotsystem!

Gör du inte grundarbetet ordentligt står du inför samma och kanske ännu värre problem för varje säsong.
mino
Men är det där så farligt, det verkar ju ganska begränsat?
Jag har en hel del kirskål som det ser ut att vara på nån av dina bilder men även kirskål går att störa genom att gräva igenom, plocka ur alla rötter man kan hitta, och sedan hålla efter genom att kapa bladen med en gångskyffel strax under jordytan så fort bladen kommer upp. En växt som effektivt täcker marken när man rensat är flocknäva. Min filosofi är att hålla rabatterna i ordning utifrån hur mycket jag ser dem. Närmast huset är jag noga med att hålla undan, men i vissa rabatter får det vara lite rörigt tills jag har en plan för hur det ska vara. Så länge man inte satsar på en visningsträdgård så är det helt okej med lite felplacerat grönt här och var, tycker jag.
hjert
Ok tack för era svar, mitt problem är att just nu ser jag ju inte vad som är skräp och inte, förutom pioner, rosor osv.
Men kan kanske plocka upp det när det blommar så att jag vet att jag får med mig det jag vill ha eller ???
Katten maja
Jag hade en liknade trägård som dig det tog ett tag innan jag fick ordning på den, det som jag inte vissta vad det var flyttade jag och det fick växa upp sen såg jag om jag ville ha det kvar eller ej, sen så kan ju en eller annan rot stanna kvar och bilda ny planta då får man flytta den.

Men det tar lite tid och om man inte satsar på en visningsträdgård gör det inte så mycket om det är lite rörigt som just Mino påpekade.

Lycka till biggrin.gif
Fågelvägen
Ville du inte ha en vildvuxen och romantisk trädgård?
Lyckans ost! Nu har du en trädgård full av livskraftiga plantor som klarar både vanvård, rådjur (om de finns i omgivningen) och sniglar. Vad du kanske mest skulle behöva nu är tålamod. Trist, eller hur?

Problem 1: Du verkar har många små rabatter utplacerade lite här och där i trädgården. Kanske du behöver göra upp en plan med större sammanhängande odlingsytor, sittplatser i sol och skugga och gångstigar? Jag antar att träden vuxit upp sedan trädgården anlades, så skuggor, soliga ytor och utsikter (grannar?) har förändrats. Skapar du en ny grundplan kan det vara lättast att anlägga nya rabatter med ordentligt grundarbete och flytta de växter du vill spara till dem.

Problem 2: Du vet inte vad som är vad. Vänta tills det blommar, leta i trädgårdsböcker, ta närbilder och fråga här på forumet. Eller be en trädgårdskunnig vän komma och peka. Sedan kan du gräva upp och jordslå det du vill ha kvar, flytta till nya rabatter, ev. placera tillfälligt i krukor och framför allt slänga det du inte vill ha. Många underbara trädgårdar, fält av vårblommande lökväxter och sällsynta plantor har förstörts av ivriga entusiaster.

Att flytta växter just när de blommar är ingen bra idé. Vår och sensommar/höst är den bästa tiden för omplantering. Pioner t.ex. klarar höstplantering bäst.

Som Katten maja skrev: "det tar lite tid". Jag tror det är en av idéerna med trädgårdar.

kerstin z5-6
Första året titta anteckna allt du ser och får reda på
ta foton
rensa ogräs när du vet vad som är vad
Börja planera i ditt huvud
Många små dutt" rabatter blir bättre om de sammanfogas till större sjok, vackert och mer enhetligt
hjert
Tack för era svar!!
Jo nog är den romantisk o vildvuxen allt:) Men just nu växer du ut i grusgångar osv, så det är lite svårt att tämja dem.
Ja jag ska i alla fall försöka att ta en rabatt i taget, men visst är det så att man har säkert förstört massa när man förhastat sig....

Blommar gör det i allla fall, lite här och var...

Tack än en gång för era svar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon