hjert
Jag skulle vilja bygga ett skydd mot mina grannar så att det inte blir så mycket insyn. Jag hade tänkt ha klätterväxter och kanske även något spaljerat träd där.

Hur blir det enklaste sättet att bygga?

Jag förstår att jag behöver grannens tillstånd, men behöver jag tillstånd från kommun?

Blir det billigare att bygga än att köpa färdiga spaljer ?
ingrids
För en spalje brukar det inte behövas bygglov, men det kan ju finnas lokala regler så ringa kommunen och fråga för säkerhetsskull kan vara en idé. Det finns massor med sätt att göra spaljéer på och priserna varierar. Själv planerar jag att spaljera träd mot armeringsmatta monterad på trästolpar, och det tror jag bli billigar än att köpan lika stora och stadiga färdiga spaljéer.
Peztis
Jag är rätt säker på att du inte behöver tillstånd fr varken kommun eller granne för att sätta upp en spaljé.
Men för grannsämjan så tycker jag att du bör prata med din granne först, de kan ju ha en del synpunkter på vad du planerar...
Kanske de tycker det är en utmärkt idé och ni kan hjälpas åt att bygga den och dela på kostnaden?
hjert
vi delar just nu staket med grannen och det behöver bytas då det är helt ruttet och dom var inte intresserade av att dela på kostnaderna så jag tror absolut inte att dom vill hjälpa till att betala spalje, tyvärr unsure.gif

Har också tänkt på armeringsnät, men ville gärna komma billigare undan om det går då jag förmodligen har ca 25 meter som jag vill täcka.....

Vad är det billigaste sättet tror ni trä/armeringsnät/viltstängsel...????
ingrids
Viltstängsel är INTE billigt, men visst kan du välja ett billigare trådnät och sätta upp i träramar. Vad en spaljé i trä kostar handlar mycket om dimensioner och kvalitet på träet, och delvis vilken modell på rutning eller randning du tänkt dig på spaljén. Det är inte alldeles lätt att få en lösning på ca 1,80-2 meter hög och 25 meter lång att bli både billig och snygg, och så tillkommer ju priset för växterna ...
Fru Frö
Är det 25 meter plank du ska ha eller var det staketet som skulle behöva bytas som var 25 meter?

Jag googlade på plank och bygglov

"För att till exempel skydda sin uteplats är det tillåtet att utan bygglov bygga ut ett plank 3 meter från huset, med en höjd på 1,8 meter så länge planket inte är närmare tomtgräns än 4,5 meter.
Vill man snabba på ett bygglov kan man själv skaffa grannarnas godkännande och lämna in tillsammans med bygglovshandlingarna, annars gör stadsbyggnadskontoret det.
Grannarna har inget veto så ett bygglov kan godkännas trots att någon granne inte gett sitt medgivande."
ingrids
Granngården har något de kallar rådjusstängsel som inte var dyrt alls och såg rätt ok ut - men några rader plank nertill och snygga stolpar kan det nog bli bra, om det inte är för klent för att bära upp växter förstås.
hjert
CITAT (ingrids @ 18-05-2010, 08:54) *
Granngården har något de kallar rådjusstängsel som inte var dyrt alls och såg rätt ok ut - men några rader plank nertill och snygga stolpar kan det nog bli bra, om det inte är för klent för att bära upp växter förstås.

åh tack för tipset thanks.gif

Är det 25 meter plank du ska ha eller var det staketet som skulle behöva bytas som var 25 meter?

Nej jag hade inte tänkt att bygga 25 m plank utan det är staketet som är ca så långt. Jag hade tänkt att sätta då viltstängsel en del av vägen (tror jag) Min tanke var att man kunde sätta det ca 3 meter, sen 05-1 meters mellanrum sedan kanske ett vilststängsel till osv. Vet inte riktigt än, allt är ju som sagt bara en plan en så länge.

Jag skulle som sagt helst vilja sätta hela sidan mot grannen......men ja vi får se hur jag gör...det är ju buskar från hennes sida som växer över på min o stör det hela också....så jag vet inte rikitgt hur det ska gå till än...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon