Full version: Groddplantor - Lind
peoida
Kom till landet i helgen efter några veckors frånvaro. Finner enorma mängder små nya "plantor/skott" överallt. Gräsmattan, rabatter, grusgångar, krukor som stått ute och ouppgrävda potatisladet.

Vad är detta. Har aldrig sett det förr. Vi har några stora träd runt tomten . Bla Lind, Rönn, Asp. Det ser nästan ut som små groddplantor. Än så länge små - ett par cm hög - men även ett par större "kvistar". Rensar i rabatter så gott det går. I gräsmattan tar klipparen hand om det - men vad är det som har hänt.

Ser framför mig en skog av sly växa upp i våra rabatter - å det vill vi inte ha.

PeoIda
Myosotis
Det har jag varje år - en hel skog av lönnplantor och vissa år avenbok. Bara att rycka upp. I gräsmattan dör de när man klipper den. Fast jag tycker det känns lite som mord, man ser ju framför sig vilka fina träd det skulle kunna bli.
peoida
Tack - då vet jag. Det är nog den stackars gamla Linden som i sin kamp för överlevnad tokbombar vår tomt med sina plantor. Jag får rensa där det behövs - och låta dem hållas där de kan få vara.
jadler
Vi har i år fått en skog av lönnplantor över hela tomten. Detta år måste vara ett rekordår för ogräs/lönnfrön?
Man kan sitta i flera dagar och plocka och jag försöker komma på något rationellt sätt att bli av med dessa skott. Men det ända sättet verkar vara att dra upp dem så fort det går innan de blivit för stora och rotfasta på platsen?
Annat ogräs verkar också ha trivts med det enorma snötäcket eller var det kanske en gynnsam vår/sommar/höst?

Lönnmördaren
Myosotis
CITAT (jadler @ 18-05-2010, 23:22) *
Lönnmördaren

rotfl.gif

Ja, här är det kanske också rekord när det gäller lönnplantor, fast det är mycket de flesta år. I gräsmattan är det avenbok och i vägkanterna fullt med bok (jag bor i Skåne). Så mycket bokplantor har jag aldrig sett och det tror jag beror på snötäcket. Först såg det ut att bli ett riktigt bra bergfinksår, men sen var de tvungna att dra vidare när snön täckte maten, så bokollonen klarade sig. Och så var det ju ett fantastiskt ollonår dessutom, i fjor var det verkligen rekordmycket av allting från avenboksfrön över plommon till blå- och vinbär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon