Full version: Luffasvamp
ronja
Jag har fem luffaplantor i hjärtbladstadiet. Någon som odlat dessa? Skulle gärna ta emot tips om odlingen. Tar de stor plats i växthuset, eller är det bäst att odla på friland? Plantavstånd? Hur lång tid tar det från sådd till mogna frukter? Bor i zon 1-2.
tulle
Hej
Jag har odlar Luffa och rekommenderar att du har den i drivhus, den kräver mycket sol, värme och vatten och den tar stor plats, ungefär som om du odlar slanggurka i drivhus. Du kan räkna med att det tar hela sommaren innan frukterna är färdiga, men sedan har du fina frukter att göra egna badsvampar av. Här får du en bild av en av mina bitar torkad Luffa.
katah
jag planterade ut förra året och det blev inget av det.
Så i år ska plantorna in i växthuset.

Hur många frukter får man av en planta ?
ronja
Tack så hjärtligt för tips och bild!

Nu läste jag här http://www.methodsofhealing.com/how-to-grow-loofahs/ att man ska undvika att plantera luffa i närheten av bl a gurka, eftersom de kan korspollinera. Eftersom jag odlar gurkor som enbart har honblommor, så är det väl bara gurkan som i så fall kan bli korspollinerad confused.gif Hur stor är risken, och vad kan resultatet bli? Lurka, guffa crazy.gif

Jag odlar i två växthus i närheten av varandra (4-5 m), hjälper det att odla dem i var sitt hus? Efter midsommar brukar jag ha dörrarna öppna i båda husen, så det kommer att vara fritt fram för ev korspollinatörer.

Någon som kan det här med blommor och bin?

katah
Jag har börjat läsa lite om fruktodling på lite svårare plantor ( rotfrukter, gurka mm.) och
det lilla jag förstår så har korsbefruktningen betydelse för frösamlandet.
Inte årens frukt.
Frukterna blir som dom ska, men fröer kanske inte pruducerar en liknande planta som moderplantan är.

Rätta mig ni andra som har läst mer om ämnet!

Jag är sugen på att lära mig mer , men behöver nog lite mer odlingsyta för att kunna fixa egna rena fröer
så pass mycket har jag lärt mig hittills flirting.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Det stämmer det är ifall man ska skörda eget frö som det är viktigt att det inte blir någon korspollinering. Frukterna blir inte påverkade av ifall växten korsar sig med någon annan. Jag betvivlar dock starkt att luffa kan korsa sig med gurka. Växterna måste vara mycket nära släkt oftast både samma släkt och art krävs för att en korsbefruknings ska ske och luffa och gurka hör varken till samma släkte eller art. (melon och gurka kan inte heller korsa sig med varann de hör till olika arter men samma släkt)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon