Lilla hjärtat
Hej!

Förra året odlade jag mina tomater i murarhinkar. Gick jättebra, men runda kärl är inte helt praktiska. Så i år blir det rektangulära hoar som rymmer 65 liter jord. Hade tänkt sätta två tomatplantor i varje, men nu börjar jag fundera om det inte skulle gå med tre. Vad tror ni?

//Linda
Malin_MeL
ja tre kan du nog ha.
murarhinkarna jag brukar använda är på 20 liter, då har jag en planta per hink
i dina baljor blir det ju större jordvolym per planta även med tre

katah
jag får fina tomater även i 12 liters hinkar så jag tror bestämt att du kan ha 3 plantor i dina 65 litare.
Lilla hjärtat
smile.gif Härligt! Då blir det tomatskog i växthuset wink.gif

//Linda
Frideborg
Hej!
På tal om hinkar.
Gör ni hål i hinken?
Har drivit upp rätt många planor som måste komma i jord.
mvh Frideborg
Mickebombom
Jag kör tre tomatplantor i varje hink och hinkarna är på 15-20 liter. Det är säkert så att jag inte får lika mycket skörd per planta men jag undrar om jag inte får mer per kruka. Kanske någon annan som vet hur det är med den saken.

Kan tilläggas att jag har gott om tomatplantor och ont om plats att ställa dem på...de tomater jag odlar är i princip bara körsbärstomater så jag vet inte hur det fungerar på större sorter.

/Micke
Red Top
Frideborg.
Jag gör några hål ett par centimeter ovanför botten. Då finns det alltid en liten vattenreserv, men överflödigt vatten rinner bort.

Mickebombom.
Det kommer att bli fasligt trångt i hinkarna. Körsbärstomaternas plantor blir väldigt stora de oxå. Med en planta i varje hink får du god skörd och risken för angrepp av skadedjur och mögel blir mindre. Kan du inte ge bort/sälja några plantor och satsa på några få, som du behåller. smile.gif
Malin_MeL
Vill bara komplettera Red Tops inlägg om hål i hinken 5 cm upp på sidan. så gör jag med, det funkar väldigt bra!
lecakulor upp ovan hålen, ett lager fiberduk på det och sen jord

då har du gjort en "självbevattningskruka" sen på sommaren brukar jag vattna tills jag ser att det rinner vatten ur hålen, då är jorden blöt och reserven uppfylld.

Mickebombom
CITAT (Red Top @ 19-05-2010, 22:42) *
Frideborg.
Jag gör några hål ett par centimeter ovanför botten. Då finns det alltid en liten vattenreserv, men överflödigt vatten rinner bort.

Mickebombom.
Det kommer att bli fasligt trångt i hinkarna. Körsbärstomaternas plantor blir väldigt stora de oxå. Med en planta i varje hink får du god skörd och risken för angrepp av skadedjur och mögel blir mindre. Kan du inte ge bort/sälja några plantor och satsa på några få, som du behåller. smile.gif

Jag har gjort så här några år och det har fungerat utmärkt...har inte haft några problem med skadedjur eller så. Men jag håller delvis med när det gäller de buskiga sorterna, de tar ju liksom med plats än de som ska tjuvas.

/Micke

Hej igen

Insåg att ursprungsfrågan gällde växthusodling...där tycker nog även jag att man ska vara lite mer försiktig med att plantera för tätt!

Jag odlar mina tomater i krukor utomhus, växthuset viker jag för gurka och chili!

/Micke
Frideborg
Tack för tipsen ang. hål i hinken för tomater.
Skall ta till mig era råd.
Trevligt att få tips så här!
mvh Frideborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon