NybörjarHannah
Hej!

Jag skulle jättegärna vilja ha tips på blommor, frukter och grönsaker som man i princip inte kan misslyckas med men som samtidigt blir fina eller goda. Jag har tillgång till växthus så ett par saker till går in där men annars är det ute i mina planteringar. Har ett par pergola, lite friland och stora krukor. Finns både skuggade platser och i riktigt solläge. Tacksam för roliga och lite annorlunda förslag som kan göra min trädgård superfini sommar!
Åsa, mälardalen zon 2
Sockerärtor, mangold och ringblommor +jordärtskockor brukar vara svårt att misslyckas med.
Aqvakul
plocksallad, rädisor och blåklint...
Nauti
Myntor är ju väldigt enkla och användbara smile.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Nauti @ 16-05-2010, 22:07) *
Myntor är ju väldigt enkla och användbara smile.gif

Men plantera dem i ett kärl av nåt slag - de sprider sig kopiöst!
Jag har ett elände att jaga mina myntor som sprider sig över trädgården....

Aklejor är oftast väldigt enkla att odla
Huggorm
Kirskål är svårt att misslyckas med, och kan ätas som spenat rolleyes.gif
Aqvakul
Nävor, sedum och spireor..
Biggan_
CITAT (Huggorm @ 16-05-2010, 22:17) *

Fy och lura på en amatör kirskål! slap.gif giggle.gif
Biggan_
Smultron, blågull och nunneört.
Myosotis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-05-2010, 20:50) *
Sockerärtor...

...misslyckas jag nästan varje år med sad.gif Vad som funkar bra här är bl.a. morötter, det har jag aldrig misslyckats med. Det beror lite på vad man har för jord också. Vitlök är väldigt lättodlat också, ramslöken sprider sig för mycket precis som myntan. När det gäller blommor håller jag med om ringblommor, blåklint och aklejor, dessutom lin, solros, åkerklätt, luktärtor, kommer säkert på fler sen. Till hösten kan du sätta en massa blomsterlökar, det är nästan det roligaste tycker jag, man blir så glad på våren och de kommer år efter år.
kina3
fingerborgsblomma (digitalis), lupin, ormrot (fin rosa blomma)
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 16-05-2010, 22:17) *

Jag fick samma hädiska tanke. Kvickrot brukar också vara lättodlad. rolleyes.gif
kerstin z5-6
Köpa eller så plantor? confused.gif
Så sommarblommor i år kanske rolleyes.gif? finns en hel del som hinner blomma om du sår nu.
Clarkia är mkt lättodlad, solros,Blomman för dagen och luktärtor kan sås på friland nu
Sommardahlia brukar inte heller vara kinkiga att så.
Vill du så perenner kan du försöka nu, men många behöver en kallperiod innan de gror och de blommar först år två som tidigast.
Lobelia tar mkt lång tid innan de blir hanterbara plantor så de avråder jag ifrån, köp i så fall
skogstroll
CITAT (Biggan_ @ 16-05-2010, 22:23) *
Fy och lura på en amatör kirskål! slap.gif giggle.gif

mmm... och jag skulle inte rekommendera nävor heller... jag är så jxxxla trött på dem, de är ÖVERALLT!!!! som blaffor överallt, maskrosorna får inte en chans ens bara en sån sak. Jag kan inte för mitt liv förstå de som faktiskt betalar pengar för nävor
Gossen Ruda
Om vi nu skall vara allvarliga. En del nävor är fina, skogstroll. Annars är det svårt att råda eftersom man inte vet vad som finns att köpa i TS närområde och hur jordmånen är. Jag tror nog det är bäst att besöka närmaste välförsedda trädgårdmästeri och höra sig fram. Med kunnig personal så inte Plantagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon