Jesper1986
vilka kålväxter är vackra tycker ni? och som man också kan använda som prydnads växter?.....det finns en med lila blad vet jag vad heter den?

ha de
Wargen
Jag har odlat Trädkål några år nu och det är en ganska fantastisk växt.
Brassica oleracea longata " Giant Jersey.
Enligt Impecta så odlas den på ön Jersey där de torra stammarna används som vandringskäppar, men mina har aldrig blivit så raka och fina. Tyngden av de enorma bladen gör att den böjer sig lätt, så den bör nog stödjas och bindas upp mot en käpp i sin tur för att bli rak. I varmare klimat (eller kanske i stort växthus) kan den bli riktigt hög. (Som en liten palm). Mina har blivit ca 120 cm. Inte svårodlad, men kålmaskarna äääälskar den!
Svartkålen som du nämner har jag inte lyckats med, mest beroende på min egen lathet misstänker jag, men jag ska göra ett nytt försök. Den finns oxå hos Impecta: "Nero di Toscana Precoce". Den har mörka svart-lila blad.
Jesper1986
jag funderade att köpa trädkål och nån annan kål igår av impecta....men sen så mamma att hon hade försökt odla kål och att det var svårt för att ohyran förstör dem...brukar det va då eller?

ha de
Susanne i Linköping
Mot ohyra kan man ju ha fiberduk, men blir plantorna höga eller om man vill odla dem för utseendet är det ju lite svårt. Men man kan väl testa att ha fiberväv i början av odlingssäsongen och ta bort den när plantorna blivit för höga eller så stora att de fått prydnadsvärde. Det borde hjälpa en del i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
Man får gå ut tidigt under säsongen och sedan regelbundet inspektera bladen på undersidan hittar man äggsamlingar så är det troligtvis kålfjärilens larv som varit framme, krossa alla ägg du ser så brukar det inte bli så enormt med glupska kålfjärilslarver. Man brukar altid missa några äggsamlingar så inspektera kålen ofta även senare på säsongen och plocka bort alla larver du hittar. Kålfjärilslarver äter snabbt och de kan förekomma i stora mängder.

Kålfjärilslarver gillar även krasse.

Tättslutande fiberduk hindrar fjärilarna från att lägga ägg men snyggt är det ju inte.

Här hittas bild på äggsamling
http://www.inra.fr/Internet/Produits/HYPPZ...GES/7032721.jpg
Wargen
Jag har använt fiberduk men det är som sagt inte så snyggt. Därför EFTERLYSER jag GRÖN fiberduk! Böndernas vita ensilagebollar blev ju turkos, men nu har jag sett att det även finns gröna, det går alltså att tillverka, så fram med grön fiberduk till trädgårdarna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon