Full version: Vindruva
djur7
Hejsan!

Jag har köpt en vindsuvsplanta som jag skall sätta i växthuset. De sade på affären att jag skulle använda rhodrodendron jord. Kan jag inte ha vanig jord eller är citrusjorden liknade som rhodrodendron jord? Kan jag använda citrusjorden istället? JAg köpte näring till den som är för rhodrodenron.
Tack på förhand
Åsa, mälardalen zon 2
Citrusjord borde funka bra. Fast frågan är vilken sort det är, sur jord brukar man använda till staketvindruvor som inte brukar passa i växthus eftersom de har för kraftigt växtsätt och de brukar vara härdiga i zon 4-5(6) så det kan vara onödigt att slösa växthusplats på något som funkar så bra utanför i zon 2.
djur7
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-05-2010, 23:37) *
Citrusjord borde funka bra. Fast frågan är vilken sort det är, sur jord brukar man använda till staketvindruvor som inte brukar passa i växthus eftersom de har för kraftigt växtsätt och de brukar vara härdiga i zon 4-5(6) så det kan vara onödigt att slösa växthusplats på något som funkar så bra utanför i zon 2.

Hejsan!
Tackar för svaret.
De sade att jag kunde ha den i växthuset om jag ville , fast den klarar sig nog på friland den klarar en temp på ner till -35°. Jág har inte riktigt en bra plats på friland vi håller på at renoverar och gräver upp gården så jag tror ej den får stå ifred i så fall.
Jag provar m,ed citrusjord så skall vi se hur det går.
Crazy4Flowers
Vindruva ska klara sig bra i kruka rätt länge, bara den har lite storlek, så kan du plantera ut den där du vill ha den sedan när allt är färdigt.
Alexander-VG-zon3
ska du köpa citrusjord till den så kolla vad den innehåller en del tillsätter kalk i citrusjorden medan andra gör citrusjord som verkligen har lågt ph. roddisjord kan ju vara säkrare på såvis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon