GasseG
Igår hände något konstigt, när jag var påväg in i min fars hus så såg jag ett litet orange och svart flygfä i ögonvrån. Jag tänkte väl att det var en geting och kollade efter fler så jag visste var de gick in och ut. Aktiviteten i hålet som ledde in under fasadpanelen var ganska stor med en liten"geting" var 5:e sekund ungefär. Efter som jag har viss erfarenhet av biodling (hade en kupa när jag var 14), så beräknade jag antalet individer till mellan 500-1000 individer ungefär beroende på hur ofta de flög in och ut.
Men efter att ha studerat ingångshålet så stod det klart att dessa getingar inte är getingar utan bin! Men då snackar vi inte vanliga tambin utan en mindre sort. Efter att ha dödat en av dem så kunde detta examplar studeras närmare. Biet är svart på huvudet och svart på mellankoppen och ganska luden på hela kroppen. Stjärten är svart på ovansidan i ett längsgående mönster medan ovansidans stjärtkanter är brunoranga (längsgående och inte tvärgående som på humlor å getingar). Undersida är klargul, antagligen av pollen har jag lärt mig. Det finns en form av bin som samlar pollen på benen (tambi, humlor), och en form av bi som samlar på magen.....har jag lärt mig nu :-).

Jag har letat som en tok på nätet efter samhällsbyggande och/eller sociala bin i Sverige men informationen är mycket knapphändig. Alla tänkbara svenska sorter finns listade men inte om de är samhällsbyggare eller solitärlevande. Om buksamlarbin finns endel information men inget om deras sociala mönster vad jag kunnat hitta.

Nu behöver jag er hjälp med att få reda på vilket bi är det som bor under min fars fasadplattor?

Min far ville dammsuga bort dem när han trodde det var getingar men nu tycker vi det är lika spännande bägge två. Sa dessutom att de mycket väl kan vara gaddlösa eftersom viss sådan information finns på nätet men jag vet inte om det gäller den här sorten....allt för att lugna hans fru.
Gossen Ruda
Med största säkerhet är det vanliga honungsbin som under en svärmning har hittat in i huset och byggt ett samhälle. Finns inget annat bi eller annan flygande insekt som har övervintrande samhällen.
GasseG
Gossen Ruda hehe...jag har förstått att du är ganska kunnig eftersom jag sett andra inlägg av dig i ämnet.

Två saker talar emot någon form av tambi
1. Tambin samlar pollen på benen
2. Tambiet är större

Jag har mailat till lite kunniga personer på området och också fått reda på att det inte finns några samhällsbyggande bin i Sverige....det gör det hela mer förbryllande. Nåväl så ska jag ta vår ganska dåliga kamera och åka ut till min far så snart jag kan, och fotografera biet för säkrare identifiering.
Det hetaste tipset är att det är en solitärbisort där ytterpanelen ger ett ypperligt klimat för detta solitärbi. Det i sin tur har attraherat en hel grupp till samma område....så kan det vara!?
Allt jag vet nu är att det är väldigt många bin ovanligt tidigt på sommaren på samma ställe.

Återkommer...
Gossen Ruda
Man kanske inte skall stressa och skriva inlägg mellan kunderna när man sitter på jobbet. rolleyes.gif Jag läste inte ordentligt. Det är säkert som du skriver, något buksamlarbi har fattat tycke för din fars hus. Megachile eller Osmia eller närbesläktat. För att göra en säker bestämning bör man titta på ett bi under mikroskop och eftersom du tydligen fångat ett redan ställer jag gärna upp och bestämmer.
Calypso_bulbosa

shy.gif Hur har det gått? Nyfiken... whist.gif
anki/ronninge
är åxå nyfiken!! smile.gif

jag väntar på "mina bin" som kommer i stort antal till dammen och lapar vatten.
kan studera dom i evighet!!
yahoo.gif

amaira
Jag är också väldigt nyfiken här. Blev det någon uppföljning? Finns det något svar?
Kanske inte alls sammhällsbyggande, utan solititärbin, som alla funnit samma ultimata boplats?

skogstroll
Härom dag/arna så har jag märkt att det surrat så hemskt på baksidan av huset. Tänkte att... fasiken också, ska man behöva höra trafikljud nu.... men så såg jag att det var som svärmar nästan av bin i tallarna... Tror det var bin i alla fall, getingar var det i alla fall inte. har inte sett det förut att tallarna fått nån bi-attack...

anki/ronninge
på tal om bin så..
har vi haft 2 bikupor under sommaren

uppställda vid min arbetsplats (handelsträdgård)
anledningen var att bi ägaren ville ha lindar, lindblommor till sina bin.

nu fick vi här i dagarna 2 burkar honung , gjort av bin som lapat nektar ur huvudsak lindblom.

kan bara säga..

mmm så gott, len , mjuk smak!
skogstroll
måste varit helt ljuvligt på lind....suck.... det doftar så ljuvligt på sommaren... ljunghoning är inte heller helt fel... Vad jag vet har jag ingen biodlare i närheten, det är nog vilda bin. Har en fin äng nedanför mig.
Gossen Ruda
Tyvärr har jag inte fått något erbjudande om bestämningshjälp.
GasseG
Ursäkta alla för att ni har fått vänta förgäves. Även för en lekman som jag så kan jag hålla med om att det inte finns några samhällsbyggande bin i Sverige. Arten jag såg var antagligen rödmurarbi som verkligen hade fattat tycke för min fars utanpåliggande spånplattor på sin kåk. Fråga nu inte varför han har spånskivor ytterst på kåken men han har sina idéer. Det lite konstiga är att alla bina gillade samma ställe att gå in och ut på, av alla dessa hundratals plattor (30 cm x30 cm) på fasaden. Plattorna ligger som fjäll och bildar springor om 12 mm x 200 mm överallt som var och en leder in till ett utrymme som ser likadant ut över hela fasaden.
Det var säkert runt 200 individer som gick in och ut genom samma spricka på fasaden....hoppas de kommer tillbaka nästa år.
amaira
Vad trevligt med rödmurarbin, de är så fina och söta. Och vad roligt att de var så många!!!
Var rädd om dem! De kommer säkert tillbaka, de har ju funnit Den Ultimata Boplatsen!! smile.gif
Gossen Ruda
Då var problemet löst. Förmodligen bygger de sina boceller inne i isoleringen i väggen. Normalt är de inte kolonibyggare men de har inget emot lite sällskap.

Jag har sett något liknande men då var det en rovstekel som heter Ectemnius sexcinctus, en art som provianterar med blomflugor. De bodde i väggen till ett hus som en släkting ägde. De gick in under väggbräderna nere vid husgrunden och grävde sen ut sina boceller i den något ruttna väggen. Det låg drivor av ett sågspånsliknande material under ingångshålen.
GasseG
Gossen Ruda kan inte du eller någon annan svara i den här tråden också: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=102418
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon