Fru Frö
Planterade förra sommaren en Carmencita rönn och har under våren observerat att myror trampar runt där i lilla trädkronan.

Nu idag när jag var fram igen och kika så har några av bladen krullat ihop sig nedåt så att säga, och där i fanns myror.

Vad ska jag göra???

jegi
Hur noga tittade du?
Krullade blad och myror låter som att det skulle finnas bladlöss också.
Gunilla T
Jag tror också att det är så, myrorna har hittat bladlössen som finns på trädet.
Fru Frö
Visst är det gröna lusar -cry-.gif - på mitt nya lilla älsklingsträd!

Bekämpningsmedel då.....
Det var ett avsnitt av gröna rum där de blandade till en hink vatten, T-röd och var det såpa? Men proportionerna har jag ju inte skrivit ner.....

Nån annan som har det?

Kan googla runt här och se vad jag hittar.
Bassam
Hej

1 liter vatten + 1dl såpa + 1msk T sprit
H:Bassam

Cilla
Inte behövs det bekämpningsmedel här inte. Även Bassams recept tillhör dem, och det är dessutom en stark blandning. För det första klarar ofta rönn sina bladlöss väl själva. Och för det andra så är en så pass nysatt Carmencitarönn sällan särskilt stor. Man kan störa ut bladlössen mekaniskt genom att spruta med vattenslangen. Sätt handen bakom bladen och spruta ett par eller tre gånger under säsongen.

Kombinera gärna denna behandling under en torrperiod så att trädet samtidigt bevattnas. Att nysatta träd tar skada av för lite bevattning är mycket vanligare än att de skadas av löss.

Jag har haft kraftiga lusangrepp på ett par rönnar i min egen trädgård. Varje blad helkrullat under nästan hela bladsäsongen i två år. Men som ofta i naturen om man inte stör med häxblandningar med såpa eller annat ännu värre, så sköter mycket av sig själv. Lössen har också fiender och när de blir många lockar de till sig många sådana... Vilka som åt eller dödade mina rönnars löss vet jag inte, men förra året fanns inte en enda och inte i år heller.
Fru Frö
Jag har precis just varit ute och duschat med blandningen vatten/såpa/t-röd. Menar du Cilla att en ung rönn /träd kan ta skada av att få bekämpningsmedel på sig eller menar du mer att rönnen tål lusarna? Jag tycker det känns underligt att ha t-sprit i något som skall användas på växter - MEN visar de receptet på Gröna Rum så får man väl lita på expertisen?!

Vad är lagom att vattna ett nyplanterat träd? Jag har väl hittils i vår vattnat min Carmencita rönn fem gånger och gör det med rotvattnare 20 minuter.
Den har skjutit iväg som sjutton, nya skott på dryga 3 dec rolleyes.gif Det ser jätte fint och frodigt ut, förrutom då några enstaka blad som är krulliga. Faktiskt så tog jag bort de krulliga bladen jag såg häromdagen, kanske 5 - 6 stycken. Hur är den metoden?

Cilla
Hej,
Trädet tar inte direkt skada av såpebehandling, men såpan avskräcker också de som är lössens fiender och som gör jobbet åt en. Vad som händer med all såpa och t-sprit som hamnar i marken vet jag inte men att det skulle vara bra för mikroorganismer och maskar tror jag inte.

En ung rönn med löss lite här och var är normalt, och det klarar både träd och naturen av. Vi trädgårdsodlare har en tendens att se alltför få samband när vi upptäcker en larv eller en lus någonstans. De är mat till många som vi behöver i trädgården också. Jämför med träden i stadsmiljöer som har långt färre lus- och insektsangrepp - de lever kortare med större och dyrare arbetsinsatser. Träd i biologiskt fattiga områden mår sämre oc lever kortare.

30-50 liter i veckan under bladsäsongen är ett stalltips för ett nyplanterat träd under etableringstiden (tre år).

Bassam
Hej
OM träd inte är så svårt skada , vi behöver inte bekämpa med såpa +t sprit , det räcker med högtryck vatten.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon