Red Top
Till min stora glädje upptäckte jag, för några veckor sedan, att vi i år har yngel av både den mindre och den större vattensalamandern i vår lilla damm. De är inte lätta att få på bild, eftersom vattnet inte är klart.

En av de mindre poserade villigt i dag. En av de större lyckades jag oxå fånga på bild. Det är lite växter, som skymmer, men den brandgula färgen på undersidan syns rätt bra.

Mindre vattensalamander

Mindre vattensalamander

Större vattensalamander

Dammen är en liten grävd damm, på vår tomt, i norra Uppland.
Myosotis
Vad ljus den är unsure.gif den hade jag tagit för Mindre. Tycker de större brukar vara alldeles svarta på ovansidan.
Vad roligt att få bilder på dem!
Christina i Taxinge~
Grattis till att ha fått bilder på dem!
Vi har också "alla sorters salamander" i dammen, men aldrig skulle jag hinna få bild på dem....*suck*

Orkidétjuven
Vill inte göra dig besviken, men det där är alla mindre vatten salamander på alla bilderna. De två över är honor och den tredje är en hane i lekdräkt.
Sorry

Mindre vattensalamander. (Hane).
http://www.club100.net/species/L_vulgaris/...en_9805_LB1.jpg

Större vattensalamander (Hane)
http://www.naturochtradgard.se/bilder/lasv...mander_stor.jpg

Den mindre vattensalamandern och den större skiljs, förutom att den större är större, på att den mindre har ett mörkt band från nosen och utmed huvudet. Detta saknar den större. Lekdräkten skiljer sig också åt. På den större är parningstidens rygg- och svanskam skilda åt medan de går ihop hos den mindre vattensalamandern.
Meriona
Jättesöta är de iallafall oavsett art! wub.gif
Vill ha!
Red Top
Man lär sig så länge man lever. Jag trodde att det var larver av salamandrar vi hade i dammen, eftersom de är så små, bara är 2-3 cm långa. Hade inte en tanke på att de kunde vara könsmogna.

Nu har jag läst på, och ser då att de leker i april-maj. Förra året hade vi bara små bruna, inga svarta. Därför trodde jag att vi nu fått två olika sorter.

Tack Orchidétjuven!

Myosotis
Då hade jag rätt i alla fall, det kändes inte alls som större. Salamandrar kan vara rätt olika stora i samma ålder beroende på födotillgången (och jag undrar om inte närvaro av predatorer också påverkar?).
Orkidétjuven
Eett yngel har dessutom tydliga gälar bakom huvudet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon