sammy78
16-05-2010, 23:25
Hej !
Jag vill få tag på fröer för att så Rucola... vet någon om det finns ute i butiker som till exempel plantagen eller blomsterlandet?
Eller finns de bara att köpa på nätet?
Anemone nebulosa
16-05-2010, 23:34
Förra året så såg jag att de sålde rucolafrön på Netto. De kostade bara ngr kr/påsen, de har säkert samma sortiment i år. Lycka till!
Biggan_
16-05-2010, 23:44
Den
HÄR brukar jag så.
Oj, det gick visst inte att länka till fröpåsen! Sök på senapskål så hittar ni rätt!
Rigoletto
17-05-2010, 11:35
Hej!
Visst finns rucola på Plantagen och Blomsterlandet. Rucola börjar bli riktigt vanlig nu. Den finns dessutom i Hammenhögs (Weibulls) sortiment som brukar finnas på varenda Ica-butik.
Senapskål/rucola Eruca sativa är ettårig
Sandsenap/rucola Diplotaxis tenuifolia är flerårig
Eruca sativa är väl den "riktiga" rucolan, som de använder i Italien? Vad tycker ni andra?
Med fiberduk växer Eruca sativa så snabbt och blir SÅ god! (Jag har inte provat sandsenap, eller smakat, vad jag vet...)
Hälsningar Ann
theseraphim
17-05-2010, 16:57
Även Nelson har haft den i standardutbudet de senaste åtta åren iaf.
sammy78
19-05-2010, 10:47
tack för alla svar ska kolla upp weibulls med flera!
men vilken sort är bäst och godast ?
rucola Eruca sativa eller rucola Diplotaxis tenuifolia ?
vilken tycker ni jag ska köpa ?
Rigoletto
20-05-2010, 17:55
Den ettåriga rucolan, så klart! (Eruca sativa) Det är den som är riktig rucola!
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2010, 18:02
Den som säljs i matbutiken är ofta den fleråriga varianten. Båda är dock odlingsvärda men jag tyckte den fleråriga inte hade så stora plantor första året så jag skördade nästan inget då. Nu har de dött ut de klarade sig i några år.
Rigoletto
20-05-2010, 18:14
Är det så? Jaha, det förklarar varför jag tycker att den hemodlade är godare än den köpta! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.