Thé
I går kväll vandaliserade några småungar vårt vackert blommande plommonträd som vi planterade för två år sedan. Föräldrarna kommer att betala ett nytt träd, så det löste sig på den punkten, men jag är höggravid och hade inte alls tänkt plantera något träd den här våren. Förra gången grävdes en grop på 1x1x1 meter, går det att göra en betydligt mindre grop den här gången och bara jordförbättra lite? Vi har sandjord, så den är ganska lätt för rötterna att växa i, skulle jag tro.
Huggorm
Framför allt behöver man inte gräva så djupt. Planterar ni på samma ställe så behöver ni nog knappt gräva alls, jorden är nog fortfarande ganska lucker
Thé
Tack för svaret, jag väljer tacksamt att tro att du har rätt smile.gif
Jan af Lisö
Hi

Det är bara att plantera i samma grop, fyll gärna med lite extra planteringsjord eller kogödsel (påse).

Tänk också att Ni skall köpa ett äldre och större träd som motsvarar det trädet som ni hade när det vandaliserades, plantskolorna (inte alla) lagerför något äldre och större träd också. Annars blir väntan på egen frukt låååååååååååång.
Thé
Du har så rätt Jan, men av någon anledning ville vårt lilla träd i princip inte växa, så det nya vi satt i dag ser redan större ut. Däremot hade jag hoppats på fler än de fem underbart goda plommon vi fick i fjol, men vi får se om det här trädet tänker blomma eller ej. Annars kanske det blir något nästa år. Tålamod är en dygd...
Bassam
Hej

Om man plantera på stor grop så växter ska satsa mycket på rötter och blir försent för grönskar och blommor .
H:Bassam
Cilla
Om du har sandjord så är bevattning ett dunderknep som ger mer än man tror. Ca 50 liter i veckan behöver ett nysatt träd hela bladsäsongen.
Thé
Tack, Cilla, jag ska se till att vattna ännu bättre den här gången. Det blir fem kannor i veckan. Ska man ta allt på en gång?
Jan af Lisö
Jag har sett att träd planterade på offentliga marker brukar ofta ha en bevattningsrör nergrävd, oftast liknar det en sådan gul plaströr som man lägger markkabel i.

Det har jag gjort även för mina magnolior (2 stycken 2009 samt det blir 3 i år), fast då använder jag 3/4'' eller 1" vattenslang, som jag borar 8 mm hål i och därefter lindar en fiberduk runt för att slippa sand- och jordinträngning i slangen. Jag låter slangen ligga på samma djup som rötterna. Tycker det funkar bra (fast behövde inte testas så myket sommaren 2009 pga ständigt regnande).

Kanske något att ta efter för ditt plommonträd ? Borde gå att anordna även i efterskott om trädet redan är planterat. Fördelen är att vatten hamnar där det behövs och inte rinner undan på ytan. Men då bör man vattna med ljummet vatten, inte direkt från grävd brunn.
Kutas
CITAT (Bassam @ 17-05-2010, 22:21) *
Hej

Om man plantera på stor grop så växter ska satsa mycket på rötter och blir försent för grönskar och blommor .

I en tidigare tråd skriva Bassam:
CITAT (Bassam)
'date= 27-04-2010, 14:48 Länk hit: #2'
Hej
Blommor behöver hål som ( 3m bered och 4m läng 60cm djup ) blir 3m*4m*60cm, men körsbär behöver( 4m bered 5m läng 60cmdjup ).

Obs men det kommer nya sorter som behöver mindre hål.

Bassam skall bestämma sig kanske ifall nyplanterade träd skulle hava stora eller små planteringsgropar.
Cilla
Det bästa är om man kan efterhärma regn, dvs ge dem lite åt gången. Droppbevattning är ju det som trädodlare och handelsträdgårdar har när det är möjligt. Men det är bättre med femtio liter í veckan som man öser med hinkar än inget vatten alls. Har man vattenspridare kan man låta den stå på en natt i veckan.
Thé
Okej, då vet jag. Det förra trädet fick nog inte mer än 30 liter i veckan, kanske därför det växte dåligt.
Bassam
Hej
storlek grop för att plantera träd det beror på vilket mark man har, om man har bra mark , det räcker med grop som samma storlek som kruka , men om man har lite sämre måste grop tre gångar store än kruka , men om man har dåligt mark ska man gräva grop som 1 meter volym ( 1m*1m*1m ).
Obs
om man behöver minska vattning, men behöver beskära före plantering på grund att vi har ont med vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon