mols
Hjälp en pelargonnybörjare!

Jag har sex stycken pelargonsticklingar, varav tre (av sorten appelblossom rosebud) har drabbats av bruna fläckar på några av bladstjälkarna. Det är ljusbruna/gula avlånga fläckar som finns på bladstjäkarna, alltså inte 'huvudstammen' eller själva bladet.

Vad är detta? Är det kört för dem?

Sticklingarna ser i övrigt pigga ut och det kommer nya friska blad..
De som fått fläckarna är alla av samma sort, de andra tre (cato) ser fina ut.
Bassam
Hej

Jag tycker att de behöver näring.
H:Bassam

mols
De får näring så jag tror inte att det är det som är problemet..
Husihelvete
Jag tänker direkt på att det kanske kan vara ett förstadium till föruttnelse. Vattnar du för mycket kanske?

CITAT (mols @ 18-05-2010, 11:38) *
De får näring så jag tror inte att det är det som är problemet..

mols
Jag har tänkt i de banorna med, men jag tror inte det heller.. g.gif
De har stått ute mest hela tiden den senaste tiden och vi har haft väldigt soligt och varmt så jorden har alltid hunnit torka upp mellan vattningarna.
Fläckarna kom när jag började ha dem ute.
Kan det vara så enkelt så att det är brännskador? Å andra sidan tycker jag att det borde vara bladen som blivit drabbade då..
Bassam
[attachment=50121:sph2.jpg][attachment=50120:spha_1.jpg][
Hej
Du kan se noga under blad mot fläckar om finns någon som ser ut lika med mjöl, det betyder att Svampen attackera d Du kan se noga under blad mot fläckar om finns någon som ser ut lika med mjöl , det betyder att Svampen attackera dem.
H:Bassam

Obs

den svamp heter : (sphaerotheca pannosa)
mols
Tack för bilderna Bassam, men som sagt syns det ingenting på bladen..
Red Top
Utan att se det kan jag inte säga vad det kan vara, men förmodligen är det solen.. Eftersom de nya blad som kommer ser friska ut tycker jag du ska ta bort bladen som fått fläckar på bladstjälkarna. Pelargoner mår bara bra av att man minskar bladmängden. De får rikare blomning då. Det är i alla fall min erfarenhet.

När plantorna växer till sig kommer bladen på Appleblossom Rosebud att få ljusare partier i mitten. Ser ut som utbredda änglavingar ung smile.gif . Under förutsättning att de står soligt förstås. Jag tycker det är väldigt vackert.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon