Magnuspagnus
Hej smile.gif

Nu är jag i odlartagen igen, denna gången i ett korridorrum i södra Sverige.
Jag håller på att anlägga en mindre trädgård här, och nu hade det varit bra med tips om roliga växter att odla!

Jag tycker det är roligast med växter som ger någon slags avkastning, tex bär, såvida det inte är exeptionellt fantastiska blommor... just nu finns här ett ett år gammalt granatäppleträd (som dock blivit rangligt), dill och en massa andra krukor, varav några jag tejpat fast på fönsterblecket. tongue.gif
I nästa order från Impecta ska jag nog få med soja, te, tobak, passionsfrukt etc... och förhoppningsvis lyckas med annanas senare.

1: Har ni några bra tips på växter som är lämpliga att odla under dessa omständigheter?

2: Några bra tips på andra sätt att förbättra "trädgården"?
Artificell vind? Min dill ser också väldigt ranglig ut, trots att jag haft en fläkt på den en del...

3: Hur kinkiga är generellt vanliga växter med om man använder vanlig blomjord eller såjord istället för vad det nu är de trivs bäst i?

Tack på förhand!

Gunilla T
Du skämtar väl confused.gif inte har du väl satt en fläkt att blåsa på växterna?

Det är svårt att få växter som vill växa ute att trivas inomhus...bristen på ljus, för torr luft i lägenhet är svårt för växterna att klara av och när plantorna blir försvagade kommer ohyran...tyvärr är det så.
Magnuspagnus
Jo... en liten fläkt. Det är väl ganska naturligt?
Men hursomhelst borde jag ju kunna odla något ungefär så... skrivbordslampa med lysrörslampa (och en fetare odlingslampa tillgänglig, med det blir svårt att rigga upp det).
Sen har jag typ en blomlåda också. Västläge. smile.gif
Bassam

Hej

Det är svårt att hitta små träd som ger frukt och leva bra inne, för att träd ska ge frukt behöver minst 8 timmar sol under blommor och frukt tiden.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon