ebbasiglite
17-05-2010, 14:25
Idag har det trillat ner fröer i min brevlåda.
Jag tänkte plantera;
Rödlök
Gullök
Pärllök
"Sparrispumpa"
Rädisor
Zuccini
och squash.
Hur ska dem sättas? Direkt på plats eller försättas?
Åsa, mälardalen zon 2
17-05-2010, 18:45
Sättlök kan sättas nu, direktsådd av lökfrö ska kunna funka åt Skånehållet det är dock kanske lite sent och i zon 2 blir det nog en chansning, annars så brukar man behöva förkultivera dem i april och sedan sätta ut plantor en bit in i maj i de brukar behöva hyfsat lång odlingssäsong.
Zucchini/Squash/pumpa kan direktsås ifall jorden har en temperatur på +15C (mäts på morgonen). Tänk på växtsättet då du sår, de rankande sorterna behöver mycket plats och ett gott avstånd från andra växter ifall man jämför med de som växer i buskform.
Rädisor kan man så mycket tidigt, direkt då marken tinar och sedan kan man så dem i flera omgångar så det är bara att direktså ute.
ebbasiglite
17-05-2010, 18:54
Tack för svaret.
Vilka av dem sorter jag har är "buskar" och vilka är "rankande"?
Åsa, mälardalen zon 2
17-05-2010, 18:58
Pumpa är rankande, med squash och Zucchini måste man veta namnsorterna för att veta exakt hur de växer.
Squash och Zucchini är egentligen samma sak bara det att ett ord är amerikanskt och det andra italienskt, det finns dock både sommarsquash (många zucchinisorter hör hit) växer ofta buskigt och frukterna skördas unga, sedan finns det vintersquash som är mera som pumpa.
Vet du vilka namnsorter det är på squashen/zucchinin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.