Full version: Gödsel?
tvilling77
Vad gödslar ni era rosor med såhär på våren? Flytande gödsel eller bara höns/kogödsel? Tänkte köpa rosjord för mina nya rosor och då behöver man inte tillsätta ytterligare gödsel eller hur? confused.gif
Ezereht
Jag har gödslat med ko på påse. Jag tror inte heller man behöver gödsla första året om man har rosjord, för den är väl dels redan gödslad och dels så behöver dom inte så mycket gödsel första sesongen dom slänger inte iväg nån massiv bladmassa utan puttrar på med rotsystemet istället.

Fast köpte också lite (pelleterat) hönsgödsel ett paket i år som jag ska gödsla trädgårdslandet med på vissa ställen, jag orkar inte släpa ko på påse hur mycket som helst, säckarna väger ju en del. Tror nån ros kan få lite sånt också, där jag är för snål för att ge kogödsel.
tvilling77
CITAT (Ezereht @ 17-05-2010, 16:45) *
Jag har gödslat med ko på påse. Jag tror inte heller man behöver gödsla första året om man har rosjord, för den är väl dels redan gödslad och dels så behöver dom inte så mycket gödsel första sesongen dom slänger inte iväg nån massiv bladmassa utan puttrar på med rotsystemet istället.

Fast köpte också lite (pelleterat) hönsgödsel ett paket i år som jag ska gödsla trädgårdslandet med på vissa ställen, jag orkar inte släpa ko på påse hur mycket som helst, säckarna väger ju en del. Tror nån ros kan få lite sånt också, där jag är för snål för att ge kogödsel.

Nu har jag köpt rosjord, benmjöl och rosgödsel! Nu är det bara ut å gräva!! sweatingbullets.gif
Epikuros
Släng lite kompost i lerig jord och ned med lite hästbajs, så gjorde jag =)
kerstin z5-6
Kopåse till rosor är bra jordförbättring men inte mkt mer ..du kan plantera rosor i kopåsejorden på våren , bara den ..det säjer en del

Färsk kodynga ovanpå eller försiktigare höns gödsling på våren ger bra blommning
Grobladet
Jag vattnar rosor och annat med torkad kompost.
Jag lägger komposten i en hink med vatten som får stå och "dra" någon dag.
Ju mer bubbligt eller färgat vattnet blir desto starkare näring.
Näringen kan bli för stark ! Jag har bränt gräs m.m. när jag inte spätt
ut lösningen tillräckligt.
(Det står mer om det på min blogg.
Thé
Jag tänkte gå ett varv med hönsgödsel snart, det är ungefär vad jag orkar bära runt på just nu.

Ezereth: när jag är i normal form brukar jag hälla upp kogödsel i skottkärran och gå runt och pytsa ut. Så blir det inte så tungt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon