mojan
Jag har haft mitt fikonträd inomhus i kruka hela vintern. Tanken har varit att det ska tillbaka till mitt "italienska hörn" när väl värmen kommit.
En dag upptäckte jag ett fikon. bravo.gif Fikonet växte inte mycket och i helgen föll det ner på golvet.
Jag tittade lite undrande på den lilla stackaren wub.gif men sen skar vi det mitt itu och delade det, maken och jag.
Det var jättegott! Mycket godare än de färska fikon som man kan köpa i affärerna här. Perfekt moget och lagom sött. bravo.gif
Enda felet var antalet. Vi kunde ju fått varsitt. biggrin.gif
evaisa
bravo.gif bravo.gif

HÄFTIGT!
fluffo
Hur odlar man fikon? köper man i grönsaksdisken? har dom frön?
skogstroll
mmm de egna är godast! jag har köpt en planta, inbillar mig det tar rätt lång tid annars...
MissB
Coolt! biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (mojan @ 17-05-2010, 16:43) *
Jag tittade lite undrande på den lilla stackaren wub.gif men sen skar vi det mitt itu och delade det, maken och jag.
Det var jättegott! Mycket godare än de färska fikon som man kan köpa i affärerna här. Perfekt moget och lagom sött.

grattis till frukten, och visst är det mycket godare att få egna bravo.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (fluffo @ 17-05-2010, 23:22) *
Hur odlar man fikon? köper man i grönsaksdisken? har dom frön?

det går att så nötterna(fröna) som finns inne frukten. tyvärr är många av dom man köper antingen sterila eller behandlade så de gror inte. dock kan man ibland ha turen att hitta frukter som ger grobara frön. då tar man ur fröna och tvättar dom noga och sår dom ytlig i såjord. man håller varmt ca 25-30grader. skulle dom ta långtid på sig att gro så kan man ge dom en köldperiod. annars om dom är färska och har kvar grobarheten så brukar dom gro på 2-4veckor.

dom små plantorna växer snabbt, dock ger dom sällan frukt då dessa från frösådd blir den typ som behöver en annat fikon och fikonstekel för att bli pollinerade och bilda frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon