Gossen Ruda
I helgen såg jag några grönfinkar som bar sig åt som typiska ungfåglar. Fyra st varav några fladdrade med vingarna och pep och tjatade. Alla var i flock så det gick inte att urskilja exakt vilka som var vilka. Men kan grönfinken redan ha flygga ungar?
PeterDeleter
Trevligt i sådant fall. Ytterligare en lyckad häckning. Behövs det efter den här vintern gissar jag som dragit ner vissa bestånd.

Brukar ha dom på fågelbordet under vintern men sen försvinner dom. Vete tusan var. Rödhakar, talgoxar och flugsnappare har jag nu i träd och holkar men grönfinkarna som ibland kommer i "stim" på vintern är som bortblåsta.

Läste att grönfinkarna lägger två kullar så dom är kanske i tid som talgoxar? Kul, kanske du är morfar nu? biggrin.gif
Olle A
I boken "Kunskapen om fåglar" (Tage Wahlberg) hittar jag bl a följande om grönfink:

Ruvningstid: 13-14 dygn
Flygga vid: 12-14 dygn
Antal kullar: 2-4
Normal äggläggningstid: 5/5-19/5 (28/3-2/8)

Det får man väl tolka som att det inte är normalt att de har flygga ungar nu. Extremt tidiga häckningar är väl knappast troliga efter denna långa vintern och kalla våren.

Olle
Monarda
Olle, hittar du något i den boken om nötväckans häckning? Jag har en väcka som ligger och ruvar nu och hanen är så mån om henne och flyger in med mat titt som tätt.
Olle A
Att nötväckan ligger och ruvar nu är helt normalt:

Ruvningstid: 14-17 dygn
Flygga vid: 24 dygn
Antal kullar: 1
Normal äggläggningstid: 1/5-23/5 (22/4-2/7)

Olle
Myosotis
Har inga grönfinkar här men kan nog tänka mig att de har flygga ungar kanske. I min nötväckeholk piper det och jag har sett honan flyga in med mat.
Monarda
Inget pip här ännu, men det borde vara dags om ca 1 vecka om mina observationer stämmer.
Svartvita flugsnapparen kom för ca 1 vecka sedan och har slagit sina lovar runt holken. Hoppas nötväckan håller honom stången.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon