Epikuros
Jag köpte nyss en Klematis ur Atragene-gruppen vid namn 'Ballet Skirt'. Denna tänkte jag peta ned i min lerjord på odlingslotten tillsammans med två buskrosor, Mme Boll och Martin Frobisher (som jag satte i lördags). Vilket avstånd ska jag ha mellan min Klematis och den närmare av de två rosbuskarna?

Jag vill att den klättrar över den ena busken till den andra.

Rosorna står på varsin sida av ett hörn i min fyrkantiga lott. Framför dem är det tänkt att stå en bänk.

Edit: Jag tänkte förstås slänga ned hästskit och kompost, inte bara sätta ned den i leran!
Kajsa
Mme Boll blir ca 1.20 x 1 m bred ! Ganska liten buskros.
Martin Frobischer blir större 1.80 - 2 m x 1.5 m bred, tuff rugosa.
När Ballert Skirt blommar i maj har du bara lite musöron i rosorna. Ballert Skirt blir ca 2.5 m enligt Clematis on the web. Sätt den emellan rosorna, du får mäta upp hur stora rosorna blir med tiden.
Finn Klematis
Hej!

Jag skulle inte plantera Ballet Skirt tillsammans med rosor,
den är en klippgrupp 1 och skall inte klippas. Klematis skadar
sin värdbuske. För att minska skadorna föreslår jag att man i
mindre buskar enbart planterar klippgrupp 3. Då klipper man
ner klematisen på hösten och värdbusken kan återhämta sig
under våren.
Jag planterar alltid i Hasselfors U-jord.

Lycka Till.
Finn
Kajsa
Annars blir Ballet Skirt inte så stor enligt Klematisboken av Krister Cedergren passar den i kruka för sin lagom storlek 2 - 2.5 m, tror inte den kan skada en rugosa som Martin Frobischer det blir den som tar för sig i backen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon