Hej svejs!
Skott och groddar KAN vara olika...
Groddning är en metod, att så skott en annan...jag är inte säker, men möjligt är att de "solrosskott" man kan få på restauranter är framdrivna i jord. Jag brukar t ex driva fram skott av mangold i jord.
Men så här groddar jag i alla fall:
Först och främst: jag använder alltid ekologiska fröer, bönor eller ärtor – de finns att köpa på närmaste hälsokost. Jag menar, om man nu ändå tar sig besväret, varför inte lägga ner några spänn extra på giftfritt? Kittlar dödskönt i kistan, jag lovar…
Man kan grodda det mesta, t ex alfaalfa, linser, mungo, solroskärnor, testa dig fram själv.
En del sorts groddar ska man dock inte äta råa, de bör tillredas, fast inte de ovan nämnda, de går bra att äta som de är. Men det där kan de nog upplysa dig om på hälsokosten.
Använd även en riktigt stor glasburk om du har.
Dag 1: Skölj noga av det som ska groddas i vatten ett par minuter. Plocka bort det som verkar skadat eller missfärgat. Sila bort sköljvattnet och fyll på nytt friskt vatten igen. Låt allt ligga i blöt över natten i rumstemperatur.
Dag 2: Häll bort vattnet och skölj igenom allt noga igen. Burkens öppning, eller burkarnas, jag brukar köra fler laddningar på en gång, täcker jag sedan med en avklippt strumpbyxa med en kraftig gummisnodd runt. (Ja! Strumpan är ren! Väldigt ren! Och om någon tycker att det låter motbjudande med strumpor i maten, så kan jag lugna er med att strumpbyxorna är billigt inhandlade på Ö&B för 5 spänn, ett litet tips där, och aldrig av människa använda…

)
Därefter vänds burken upp och ned i ett diskställ och täcks med en handduk så att det blir mörkt för groddisarna. Groddar utvecklas bäst i mörker. Därefter skall groddarna sköljas varje morgon och kväll. Om jag känner mig riktigt inspirerad brukar de ibland få sig en mitt-på-dagen-sköljning också. Det skadar inte, två sköljningar per dag är alltså minimum.
Efter 3- 6 dagar är de färdiga. Man kan då ställa dem ljust i fönstret några timmar, så kommer de att bli lite grönare.
Sedan in med dem i plastpåse och in i kylen. De håller några dagar, säg en 4-5 dagar, skölj dem varje dag så de håller sig fräscha.
Sanna