lolonevander
Hej!

Jag har lite svårt att få ihop det med plats för mina grönsaker! Jag har hört att man inte ska plantera tomater och gurka tillsammans, men jag undrar hur långt ifrån varandra de ska stå? Är det tex ok om man planterar 2 rader sockerärter emellan? (om nu sockerärter går att blanda med dessa?) Jag har också paprika och gyllenbär, (dessa är väldigt små så får se om det blir något, får nog prioritera tomater och gurka), men socker ärterna är redan planterade i landet (mitten så att man hade kunnat ha tomater och gurkor på vardera sidor).
För övrigt, ska man plantera samma sorter ihop a lá minimonokultur eller ska man blanda planta för planta (av de som trivs ihop)?
Hjälp, någon?smile.gif

Mvh Lolo
Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt att ha gurka och tomater ihop. Det är yrkesodlare som gärna odlar dem separat de har klimatdatorer och vill ställa in dem så att det blir optimalt för växterna i växthusen och tomat och gurka vill ju ha det lite olika, gurka vill gärna ha fuktigare luft än tomat. Hemma har man för det mesta inga klimatdatorer så man kan ändå inte ge någon av växterna optimalt klimat, speciellt inte ifall man odlar utanför växthuset.
lolonevander
Vad bra!! Då löste sig ju det problemet! yes.gif Tack så mycket, Åsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon