Full version: Ikväll kom göken
netha
Ikväll vid 19-tiden såg jag gök som kom flygande och satt sig ganska lågt i en björk ... strax efter kom folk på spåret och den for iväg ... så jag hann inte få någon bild. sad.gif
mamamaggan
Hörde göken här i helgen , den satt i öster och var alltså en tröstergök. Blir lite förvånad att göken har kommit uppe hos er eftersom det var första gången jag hörde göken nu.
Myosotis
Vad kul! Jag har inte hört någon än.
sqrulan
Jag hörde göken igår kväll, en västergök=0)
Solstorm
Jag har inte hört göken ännu och den brukar vara ganska flitig där jag bor.
netha
Göken var tyst men jag är absolut säker på att det var en gök. Den kommer hit varje vår
och det går inte att ta miste på den bruna ... vi har många foton på den.

Sedan gammalt sägs att göken kommer och gal först när isarna gått ...
på sjön intill finns bara öppet vatten längs stränderna ... likaså ska göken sluta gala när det är dags för höbärgning.smile.gif
mamamaggan
Hörde den i dag igen och nu var det en västergök = bästergök.

Har hört att man säger att om göken gal på kal kvist så blir det en dålig sommar.
skogstroll
i morse hörde jag den så pass högt i örat så jag slog huvet i taket på cykelstället, tur jag hade hjälm på mig giggle.gif wacko.gif
Solstorm
Hörde göken alldeles nyss för första gången i år. Södergök....
netha
För en stund sedan flög två gökar här
Myosotis
Idag hörde jag första göken här i Skåne. Det är inte så konstigt som det låter, de som kommer först tar de bästa reviren, också längre norrut. Här är det väl inte så bra gökmarker helt enkelt, så det blev någon stackare som inte kunde få ett bättre revir eftersom de redan är upptagna.
Tikka
Idag hörde jag göken här biggrin.gif på en holme utanför Göteborg då vi tog en fisketur.
Tror det var mer en gök åt norr än åt öster så vad kan det heta då?
Öster är ju tröstergök men norr hmmmm ????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon