Köpte nu i helgen en vindruve planta som heter Vitis Blauw . men inte en vanlig liten pinne utan ett träd . det är ca 130cm högt står i en stor kruka stammen är ca 30 cm i diameter och har 3 st grova grenar där det kommer små skott med druvor på . den väger ungefär 60-70 kg . det var ett hvete att få med den i bilen men jag kunde inte låta bli att köpa den . finns många här på forumet som säkert kan mycke om vindruvor . ska man vattna direkt i krukan eller ska man sätta den på ett stort fat som den får dra vatten från . när druvorna är färdiga och bort plockade när ska man knippsa dessa stjälkar som kommer från den grova stammen . hur svalt ska den stå i vinter . ska lägga ut en bild på stocken ..
RibesRubusVitis
18-05-2010, 18:35
Vitis är hela druvsläktet och Blauw betyder blå på nederländska, så det kan ju vara vilken sort som helst utom vita/gröna/gula...
Gissningsvis är inte labrusca eller staketdruvor lika vanliga i Holland; låt oss gissa på en vanlig kontinentaleuropeisk Vitis vinifera.
Jag tycker att du bör vattna i krukan. Om du inte vet hur genomsläpplig jorden är, finns risk att det blir syrebrist runt rötterna. Det måste finnas fri passage neråt om du vattnar för mycket.
30 cm i diameter verkar snudd på världsrekord. Då kan man misstänka att det är en veteran som utmönstrats från en vingård, när skörden börjar avta. Däremot borde den kunna bli oerhört dekorativ som en form av jättebonsai. Du behöver inte knipsa något alls förrän framåt nyår, då årets tillväxt blivit förvedad. Kan du placera den stora krukan svalt, neråt 10 grader eller så, vore det idealiskt. Förmodligen kan den även stå utomhus i låg svensk odlingszon.
Tack för svaret . jag var tvungen och mäta den . 24-25 cm är den i diameter . det står vitis petit verdot och det är nog helt säkert en veteran som har gjort sitt på vingården och ja den är nästan som ett bonsai träd det var just det jag fastnade för . sen att det kommer druvor på 8-10 ställen är ju skoj . han som jag köpte det av trodde det var runt 50 år gammalt . jag vattnade det rejält när jag kom hem och det rinner ju ut ganska lätt i botten så det är bra dränerat i jorden .
Om man skulle byta jorden och kanske krukan också . krukan som den sitter i nu är en plastkruka. vad är den optimala jorden och krukan för ett sånt träd .
mvh jens
Alexander-VG-zon3
20-05-2010, 08:54
då är det en ''äkta'' vindruva du har dvs en vitis vinifera. den namnsorten du har mognar sent och får små blåa druvor. jag tror inte den är så bra anpassad till svenskt klimat.
så efter att det varit någon lätt frostnatt och att den tappat bladen så ta in den och övervintra den ljust (i ett ljustfönster typ söder och sedan med extraljus). placera den i en temperatur på natten ca +5c +10c och på dagen ca +15c +20c. placeras den i ett sådant utrymme så kommer den få blad och blommor tidigare och därmed om du har tur så hinner den få frukt även i sverige då du har startat den under vintern. när du sedan tar ut den (efter att all frostrisk är förbi) så måste du avhärda den mot solen och blåsten. då sätter du den i skuggan i 2-3veckor med väv på. sedan lättar du mer på väven och flyttar den lite soligare. och utsätt den inte alls för någon frost på våren eller sommaren. när den vant sig vid utelivet så placera den varmt och soligt och gärna skyddat. när du vattnar är det bra att låta den torka upp lite innan du vattnar igen.
den vill ha lucker och väldärneradjord med kalk.
Ja med tanke på utseendet och storleken så antog jag att det måste vara en äkta vindruva .. jag har den i ett vinterväxthus tillsammans med 70 orkideer och nästan 100 nepenthes av olika sorter så den får bra med ljus och bra värme så den har redan startat med små vindruvor . har nog 8-10 små klasar redan . det är kanske dumt att börja byta jord nu när den redan är igång .. men jag ska sätta ut den efter den 14-15 juni när det är frostfritt ...
Alexander-VG-zon3
20-05-2010, 11:35
det finns ju många vitis sorter och arter som kan bli ganska grova om stammen (också beroende hur dom beskärs). som inte just är arten vinifera.
din vinranka får sin ''vinterkyla'' på hösten ute sedan för att komma igång snabbare tidigt så är det då bra att ha den i ett lite varmare (inte för varmt) och ljust utrymme. alltså man skapar en tidig vår för den. men då verkar det som om den kan få ett bra ställe att vara på under vintern.
du kan nog vänta med att plantera om den nästa år innan den sätter blommor men efter att den vaknat.
Ok tack för all info om den . finns det någon näring eller gödsel som man kan ge den eftersom jorden den står i verkar ha varit där en tid och då kanske inte har nån vidare näring i sig . ska ta bort lite jord och lägga på ko gödsel kanske .
Måste ta upp denna tråd igen eftersom den tappade alla bladen och grenarna blev till ved när den kom in i mitt växthus . nu har det stått så hela sommaren utan att det har hänt något . det har inte kommit några nya blad och grenar förän nu . den växer som bara den . hur blir det nu när snart vintern är i antågan ..
mvh jens
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.