Full version: Morötter
Jordgubbe
Tänkte fråga (med tanke på dagens avsnitt av Odla med P1) om ni har några favoritsorter av morot angående storlek färg och framförallt smak ?. Jag har inte så stor erfarenhet själv, men i år hade jag tänkt försöka odla en liten karottsort som heter Parmex.

Tänkte även passa på och och fråga om någon tänkt utmana Nils Åkerstedts morotsrekordskörd i sand på en kvadratmeter ?. Det blev över 20 kg morötter.
officinalis
Spännnande. Själv odlar jag rothild och early nantes i år från Runåberg, vi får se hur det går!
Uppdatera oss gärna om sandodlingen
Jordgubbe
Hade tänkt göra sandodlingen mer som ett experiment i liten skala. Fylla en godisburk med sand (men lämna 5-7 cm för gräsklipp), blöta upp sanden (givetvis med små hål i botten) och sedan dra små fåror som jag fyller med vanlig jord samt göra hål för frö och så några karottmorötter.

Tills jag ser morotsblasten näringsvattnar jag med nässelvatten, och när blasten kommit upp en bit täcker jag med ett 5-7 cm lager tjockt gräsklipp och kan vattna som vanligt.

Hade gärna gjort det i större skala, men har ingen egen gräsmatta så kan vara svårt att få tag på gräsklipp. Fungerar det bra kan man ju köpa mer frö av karottmorot och intensivodla i kvadrat.

Hade tänkt stoppa "sandlådan" i min pallkrage, och jag ska så i den så snart jag fått dit lite jord.

För övrigt kan jag tipsa om tidningen Natur & Trädgård nr 2 från 2006. I den finns en liten morots-special med tips på lite olika sorter. På en sida finns en bild på en turkisk morot som är blå rakt igenom. Den skulle jag gärna vilja ha frö av. För det är ju inte bara att moroten ser rolig ut med lite olika färger, den är ju full av nyttiga vitaminer och antioxidanter.
officinalis
Ok, ja det kan nog vara intressant att testa det med.
Har känslan av att det fungerar bättre på lite större utrymmen där saprofyterna lätt letar sig in så att nedbrytningen av gräsklippet (dvs. näringstillförseln) fungerar bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon