Katti med torpet
Har sett en bild och blivit förtjust men den verkar vara tämligen sällsynt.
En gammal kryddväxt om jag har fattat rätt. Själv vill jag ha den för den runda gröna kuddens skull.
Om någon av er har den kan ni väl berätta hur den är. Tidig, sen, sprider sig. Blir den en tät kudde eller lägger den sig. Blommar den osv.

Tittar man på Google så ser den inte alls ut som på bilden jag såg sad.gif undrar vilken som är riktig, Google är jag rädd.

Föresten den heter Meum athamanticum på latin
Sylvia
Jag har den. Håller sig ganska väl på plats men blir större under tiden. Vita blommor i juli, skirt dilliknande bladverk. Den håller sig upprätt halva somamren, sedan lägger den sig när den väl har blommat, alltså ingen kudde på senare delen av sommaren.
Katti med torpet
Tack för svaret!
Känns alltid lite vanskligt att bara gå på bild och "reklamtext" från leverantörerna. Skall nog försöka få tag i den, var har du hittat din? Finns den på vanliga plantskolor eller måste man hitta en "Örtagård"? Fröna tycks vara färskgroende så det kan jag nog glömma även om jag har hittat frön på flera ställen.
Ingrid på Västkusten
Jag ahr den och den är liten änsålänge så de går långsamt här i alal fall. Som en liten liten sparris tänker jag ibland :-)

Hälsar ingrid
zaaritha
Det finns björnrotsfrö på Tradera-auktion.
Tradera.com . hem hushåll o kläder, tror jag man går in på.
O så ´trädgård`där...
M-B
mynta
I många äldre människors trädgårdar så hittar man den tämligen ofta, som dekoratrivperenn! Har själv den vita versionen -vilken friskt använbdes till "dill"kött, potatissallad, på midsommarpotatisen, till fisk å till vilt-
men det finns ROSA nyanser oxå! *villhavillhavillhavilha* wub.gif
Katti med torpet
CITAT (zaaritha @ 16-01-2004, 22:30)
Det finns björnrotsfrö på Tradera-auktion.

Jo frön har även Impecta, problemet är att de är färskgroende så jag tror inte att fröförökning är något att sattsa på, om man nu inte kan få fatt i färska frön förståss... sad.gif

Mynta,
Du verkar ju gilla din björnrot skarpt, men beror det på nytto-aspekten enbart eller skulle du odla den även om den inte gick att äta?
Har du provat att föröka den du har på något sätt?
Pia mitt i Skåne
Den är mycket god till fisk, man kan nästan säga att den smakar som dill kombinerat med mild smak av libsticka. Dessutom är den given som grönska i en bukett. I mitt föräldrahem spred den gärna sig med frön och det kom många småplantor runt omkring.
mynta
*ääälskar sin björnrot, står bland de främsta favvokryddörterna)Björnroten skulle finnas i myntabo även om den var lika uurkig som malörten (som dessutom oxå odlas här i ett antal versioner- även den vilda- för sin skönhets skull)

Ett stort fluffigt, fjädrigt, grönt moln av massa små finflikiga "dill"blad. Blommorna är väl inte sådär anslående med sin hundkexkaraktär, men söta ändå!

Min är förökad genom delning, den växer på en rotstock, som "klonar" sig med åren... biggrin.gif

Tycker du att det är libbsticka i den Pia? Själv så tolkar jag den som ett mellanting av persilja & dill... Kanske minimalt av timjan oxå, men ingen selleri alls! Å andra sidan så tycker jag inte att salvia smakar kamfer heller & kan personligen vräka på med den, så jag ska kanske inte säga ngt... wink.gif tongue.gif wacko.gif laugh.gif wink.gif
Katti med torpet
Ja om jag var tveksam ett tag så är jag ånyo övertygad, VILL HA !!! wub.gif

Men var tusan får man tag i en då. Finns de på plantskolorna, kan det vara så enkelt att jag åker ut till Zetas i vår och handlar en?!
Nejdå, kollade deras pdf-katalog och där fanns den inte... sad.gif

Har ni några tips om platskolor med betoning på kryddväxter som antingen ligger i närheten av Sthlm eller Örebro, alternativt på vägen däremellan. En platskola med postorderleverans skulle ju också funka.

I "värsta" fall får jag väl försöka hitta någon vänlig själ som kan tänka sig att dela med sig lite av sin egen...
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag hör då att jag måste smaka på min - problemet är ju att den är så piddlans liten!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon