|
Jag vet att frågan varit uppe förut, men jag tror inte att vi haft en omröstning? Som vanligt är jag nyfiken... Så vad tycker du om kombinationen medlem/moderator här på Odla?
Myosotis
18-05-2010, 06:54
 Jag förstår inte problemet. Om en medlem kan ta bort spam är det väl bara bra, fler befogenheter som att gå in och styra upp trådar har inte diskuterats. Vad vill du med den här omröstningen?
Aqvakul
18-05-2010, 06:59
Varför bedriver du en kampanj mot mig här på forumet, Berith?
Detta är en av flera trådar där du tagit upp samma sak. Några har antytt att du är avundsjuk på mina befogenheter som spamborttagare. Är det så illa? Jag har bett dig att ta upp det med Göran, eftersom det bara är han som kan reglera detta. Har du gjort det? Tidigare när det klagades på dålig moderering, så hävdade du alltid att vi skulle vara så tacksamma mot Göran och Ingemar för att de startat forumet och att man kunde vända sig till dem om man hade problem. Kan du förklara varför du nu så totalt ändrat åsikt och själv driver kampanjer här på Odla?
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-05-2010, 07:25
Berith vad är egentligen anleddningen till denna omröstning?????
andersen
18-05-2010, 07:45
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 07:46)  Jag vet att frågan varit uppe förut, men jag tror inte att vi haft en omröstning? Som vanligt är jag nyfiken... Så vad tycker du om kombinationen medlem/moderator här på Odla?  Jag tycker att det är bra med medlem/moderator på forumet, och att jag vill ha flera sådana som styr upp forumet, nu har ju forumet blivit mycket lungnare men jag saknar regler endå och då framför allt att inte starta nya trådar i ämne som det finns äldre trådar om, det blir svårt att söka då. Gillar heller inte tramstrådar som förlöjlar medlemar eller forumet, utan en tramstråd är väl ok. Om det blir tjafs igen som det har varit i perioder så tycker jag att man kan ha ett stängt forum som bara medlemar kommer åt, om man googlar så är risken stor att man upplever odla som en okamratlig sida, och det är inget som gangnar odla.
*Stintan*
18-05-2010, 07:46
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 07:46)  Jag vet att frågan varit uppe förut, men jag tror inte att vi haft en omröstning? Som vanligt är jag nyfiken... Så vad tycker du om kombinationen medlem/moderator här på Odla?  Det är nog mest bara du Berith som håller på och tjafsar om detta. Jag undrar varför. Tål du inte att Aquakul kan ta bort spam eller vad är det fråga om. För övrigt så har vi Ingemar och Göran som både är medlemmar och moderatorer/administratörer och det räcker gott.
CITAT (Aqvakul @ 18-05-2010, 07:59)  Varför bedriver du en kampanj mot mig här på forumet, Berith?
Detta är en av flera trådar där du tagit upp samma sak. Några har antytt att du är avundsjuk på mina befogenheter som spamborttagare. Är det så illa? Jag har bett dig att ta upp det med Göran, eftersom det bara är han som kan reglera detta. Har du gjort det? Tidigare när det klagades på dålig moderering, så hävdade du alltid att vi skulle vara så tacksamma mot Göran och Ingemar för att de startat forumet och att man kunde vända sig till dem om man hade problem. Kan du förklara varför du nu så totalt ändrat åsikt och själv driver kampanjer här på Odla? Bra Aqva!
Meriona
18-05-2010, 07:52
På Bukefalos t.ex. som har olika (med fulla behörigheter) moderatorer för olika avdelningar, är samtliga medlemmar, och det funkar alldeles utmärkt. Jag ser inte ett dugg problem med det och förstår inte varför du håller på att älta detta?
herkules
18-05-2010, 07:54
kombon medl/mod är naturlig, tror ingen ickemedlem skulle vilja vara mod
Kul att ni röstat!  Först vill jag säga att jag är inte ett dugg avundsjuk på Arne. Är nån av er andra det? Vad finns det att vara avundsjuk på? Att jag tog upp frågan var av ren nyfikenhet. Jag vet ju att det sagts några gånger förut att det inte vore populärt att en medlem också var moderator. Precis som jag själv tycker. En moderator ska vara nån på Odla. Sylvia tex var ju moderator i början. Fler åsikter!
Nu vet jag ju inte om det är det du syftar på, men i mina ögon är inte Aqva moderator på något sätt. Han är spamrensare och det är bra.
För övrigt tycker jag att just Odla är bra som det är, behövs inga moderatorer, så ofta är det inte tjafs här som behöver styras upp. Men i andra forum som är mycket mycket värre (tro´t eller ej!) är det en bra sak.
herkules
18-05-2010, 08:15
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 09:03)  Jag vet ju att det sagts några gånger förut att det inte vore populärt att en medlem också var moderator. Precis som jag själv tycker. En moderator ska vara nån på Odla. Sylvia tex var ju moderator i början. vad menar du med det ovan? det är inte poppis med en medlem som mod och det tycker du? men så ska en mod vara ngn från odla? förklara gärna för mig som ganska ofta inte begriper ett dyft av dina dina inlägg.
Självklart vill jag att alla ska förstå vad jag menar. Jo jag tycker att en moderator ska vara nån från Odla, inte en bland oss medlemmar. Det har ju sagts tidigare också, av andra än mej. Att det inte ska vara nån vanlig medlem alltså... Och därför satte jag ihop en omröstning.  CITAT (Anma @ 18-05-2010, 09:10)  Nu vet jag ju inte om det är det du syftar på, men i mina ögon är inte Aqva moderator på något sätt. Han är spamrensare och det är bra.
För övrigt tycker jag att just Odla är bra som det är, behövs inga moderatorer, så ofta är det inte tjafs här som behöver styras upp. Men i andra forum som är mycket mycket värre (tro´t eller ej!) är det en bra sak. Jo men visst är han moderator?
Aqvakul
18-05-2010, 08:25
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 09:03)  Kul att ni röstat!  Först vill jag säga att jag är inte ett dugg avundsjuk på Arne. Är nån av er andra det? Vad finns det att vara avundsjuk på? Att jag tog upp frågan var av ren nyfikenhet. Jag vet ju att det sagts några gånger förut att det inte vore populärt att en medlem också var moderator. Precis som jag själv tycker. En moderator ska vara nån på Odla. Sylvia tex var ju moderator i början. Fler åsikter!  Vem är Arne?  Upprepar frågan: Har du diskuterat detta med Göran?
"Vem är Arne"...?
Aqvakul
18-05-2010, 08:31
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 09:29)  "Vem är Arne"...?  Du borde veta det. Det var du som skrev om Arne..
Meriona
18-05-2010, 08:32
Vem ska betala moderatorn från Odla tycker du, Berith? Ska forumet bli avgiftsbelagt för att det ska vara försvarbart med en avlönad moderator? Det är knappast gratis att hålla igång forumet som det redan är....
Jaa, jag skrev Arne och då frågade du vem Arne var. Hänger inte med...?
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 09:25)  Jo men visst är han moderator?  NEJ det är han INTE!! (Förlåt aqva att jag lägger mig i, men ibland så kan jag bara inte hålla tyst) En moderator får gå in och ta bort inlägg som medlemmar skrivit för att de är kränkande, olämpliga med mera med mera. En moderator ha befogenheter att ge varningar om någon bryter mot forumregler och att stänga av medlemmar om upprepade gånger fått varningar. En moderator får stänga trådar som spårat ur. Aqva får inte göra något av detta. Aqva har i uppdrag att ta bort uppenbara spaminlägg. Okej, nu kanske du kommer med att han då visst får ta bort inlägg som medlemmar skrivit, men sirru, det är en stor skillnad. Jättestor skillnad. Om du inte ser den skillnaden så är det bara att beklaga, för då har du uppenbarligen ganska stora problem med att du har otur när du tänker. (Jo, detta är ett påhopp, men ett snällt sådant och renhårigare än de du brukar komma med, gömda i frågor). Jag fattar verkligen inte varför du har sådana problem med det, Berith. okej, nu kommer du med ditt vanliga "nej jag har inga problem med detta, jag är bara nyfiken" men i detta fall har du ältat i evigheter och då kan jag inte annat än tolka det som att du faktiskt HAR problem med detta. Släpp det och gå vidare, i jisse namn.
ängsvädd
18-05-2010, 08:38
På ALLA forum jag är med på - och det är ganska många så är moderatorn eller moderatorerna själva medlemmar på forumet - inget konstigt med det tycker jag. Det viktiga är väl att det är en lämplig person som är moderator - även en som kommer utifrån kan ju vara olämplig. Det hänger på de personliga egenskaperna om moderatorn är lämplig eller inte, inte varifrån han/hon kommer.
CITAT (Meriona @ 18-05-2010, 09:32)  Vem ska betala moderatorn från Odla tycker du, Berith? Ska forumet bli avgiftsbelagt för att det ska vara försvarbart med en avlönad moderator? Det är knappast gratis att hålla igång forumet som det redan är.... Hur funkar det nu då? Är inte dom som jobbar med Odla redan anställda? Har inte funderat på det där med lön, antagligen för att jag inte tänkt mej att det skulle vara en extra person som moderator.
skogstroll
18-05-2010, 08:42
när det kommer 30 spams på en gång är det ju ett himla tjafs och jagande på Aqvakul så jag förstår inte meningen med tråden? Det är väl bra att nån vill hjälpa till och rensa bort eländet?
CITAT (Anma @ 18-05-2010, 09:37)  NEJ det är han INTE!! (Förlåt aqva att jag lägger mig i, men ibland så kan jag bara inte hålla tyst) En moderator får gå in och ta bort inlägg som medlemmar skrivit för att de är kränkande, olämpliga med mera med mera. En moderator ha befogenheter att ge varningar om någon bryter mot forumregler och att stänga av medlemmar om upprepade gånger fått varningar. En moderator får stänga trådar som spårat ur. Aqva får inte göra något av detta.
Aqva har i uppdrag att ta bort uppenbara spaminlägg. Okej, nu kanske du kommer med att han då visst får ta bort inlägg som medlemmar skrivit, men sirru, det är en stor skillnad. Jättestor skillnad. Om du inte ser den skillnaden så är det bara att beklaga, för då har du uppenbarligen ganska stora problem med att du har otur när du tänker. (Jo, detta är ett påhopp, men ett snällt sådant och renhårigare än de du brukar komma med, gömda i frågor).
Jag fattar verkligen inte varför du har sådana problem med det, Berith. okej, nu kommer du med ditt vanliga "nej jag har inga problem med detta, jag är bara nyfiken" men i detta fall har du ältat i evigheter och då kan jag inte annat än tolka det som att du faktiskt HAR problem med detta. Släpp det och gå vidare, i jisse namn. Ursäkta men han har faktiskt titeln Moderator, det är inget jag hittar på.  Jag tycker det är toppen att ev spamm försvinner fort som ögat! Toppen! Men för mej har en moderator lite andra uppgifter. Också!
ängsvädd
18-05-2010, 08:47
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 09:46)  Ursäkta men han har faktiskt titeln Moderator, det är inget jag hittar på.  Jag tycker det är toppen att ev spamm försvinner fort som ögat! Toppen! Men för mej har en moderator lite andra uppgifter. Också! Du verkar väldigt rädd för att en medlem blir moderator. Hmm - undrar varför.
skogstroll
18-05-2010, 08:48
kanske är en teknisk grej att det inte finns nån "titel" på spamrensare...
Vore intressant att höra från nån moderator vad det egentligen innebär att vara just moderator? Finns kanske nån här som är det på annat forum tex?
Gossen Ruda
18-05-2010, 09:04
Jag har haft lite kontakt med Göran om en ev moderator som skulle vara ständigt närvarande men problemet är att hitta någon opartisk. Ingen av de nuvarande medlemmarna duger alltså.
Anki på Öland
18-05-2010, 09:18
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 09:33)  Jaa, jag skrev Arne och då frågade du vem Arne var. Hänger inte med...? Jag undra också vem 17 Arne är och var han kommer in in bilden??? CITAT (Berith @ 18-05-2010, 09:49)  Vore intressant att höra från nån moderator vad det egentligen innebär att vara just moderator? Finns kanske nån här som är det på annat forum tex? Jag är administratör (eller om du vill kalla det moderator) för både ett forum och en gästbok. Det är väl inte svårt att förstå vad en sån gör. Jag tar bort ev. olämpliga inlägg - elaka, personangrepp osv. men det har vi ju ingen här på odla så varför undrar du det??? Du verkar helt tagen av att det inte blev du som fick uppgiften att ta bort spam..... lägg ner och inse att det är Aqva som sköter det! Anki
*Stintan*
18-05-2010, 09:24
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 09:25)  Självklart vill jag att alla ska förstå vad jag menar. Jo jag tycker att en moderator ska vara nån från Odla, inte en bland oss medlemmar. Det har ju sagts tidigare också, av andra än mej. Att det inte ska vara nån vanlig medlem alltså... Och därför satte jag ihop en omröstning. Jo men visst är han moderator?  Nej han har inte en moderators befogenheter! Han har endast befogenhet att ta bort spaminlägg vilket inte är samma sak. En moderator kan göra mycket mer saker. Ska det vara så svårt att förstå.
*Stintan*
18-05-2010, 09:33
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 09:49)  Vore intressant att höra från nån moderator vad det egentligen innebär att vara just moderator? Finns kanske nån här som är det på annat forum tex? Det har du ju fått förklaring på ett otal gånger och kan du inte se skillnaden så vet jag inte vad..... Varför hakar du upp dig på titeln? Du har ju fått förklarat för dig att Aquakul endast har befogenhet att ta bort spaminlägg. Om jag inte minns helt fel så har även Göran förklarat detta i en tidigare diskussion då Aq fick uppdraget.
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-05-2010, 09:37
Jag personligen tycker att ett medlem so skriver aktiv med i ett forum är inte så neutral som en moderator skall vara. Jag blev tillfrågad i ett annat forum om jag kan tänka mig att vara moderator, men än så länge har jag inte låtit övertala mig. Men däremot är jag där med i en liten grupp som rådgör om allt i forumet eftersom ägaren själv ville ha med några stycken. Men än så länge skriver jag själv med där och då skulle det blir svårt. Att du är nyfiken Berith det vet vi, fatts bara omröstning om BH storleken Men det här med moderator har disskuterats så många gånger......... Elisabeth
Whiskuchi
18-05-2010, 09:40
Jättebra! Så är det på alla andra forum jag är medlem på.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2010, 10:04)  Jag har haft lite kontakt med Göran om en ev moderator som skulle vara ständigt närvarande men problemet är att hitta någon opartisk. Ingen av de nuvarande medlemmarna duger alltså.  Så tänker jag också, att det ska vara en mer "opartisk" person. Och som du säger, det är ju inte vi vanliga medlemmar...  CITAT (Anki på Öland @ 18-05-2010, 10:18)  Jag är administratör (eller om du vill kalla det moderator) för både ett forum och en gästbok. Det är väl inte svårt att förstå vad en sån gör. Jag tar bort ev. olämpliga inlägg - elaka, personangrepp osv. men det har vi ju ingen här på odla så varför undrar du det??? Du verkar helt tagen av att det inte blev du som fick uppgiften att ta bort spam..... lägg ner och inse att det är Aqva som sköter det! Anki Är det administratör som du menar inte finns här på Odla? Jo men det finns ju tre stycken. Jag vill inte bli spambortagare heller!  Tycker att Aq skötte det toppenbra! Äsch då, inte vill jag veta BH-storleken...  CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-05-2010, 10:37)  Jag personligen tycker att ett medlem so skriver aktiv med i ett forum är inte så neutral som en moderator skall vara. --- Elisabeth Tycker som du.
*Stintan*
18-05-2010, 09:58
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 10:55)  Är det administratör som du menar inte finns här på Odla? Jo men det finns ju tre stycken. Vem är den tredje administratören? Jag måste ha missat en.
andersen
18-05-2010, 10:00
I min värld så skall inte en Admin vara neutral... en Admin skall följa regler och tala om vilka regler som gäller!
Och på så sätt styra upp ett forum.
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2010, 10:58)  Vem är den tredje administratören? Jag måste ha missat en. Kommer inte ihåg vad h*n heter, måste kolla! hans.j heter den tredje.  Han har iofs inte varit aktiv här, men han finns ju tydligen iaf.
*Stintan*
18-05-2010, 10:13
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 11:03)  Kommer inte ihåg vad h*n heter, måste kolla! hans.j heter den tredje.  Han har iofs inte varit aktiv här, men han finns ju tydligen iaf. Han kan knappast räknas som en administratör i den bemärkelsen vi här diskuterar då hans uppgifter är att jobba med tekniska lösningar.
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2010, 11:13)  Han kan knappast räknas som en administratör i den bemärkelsen vi här diskuterar då hans uppgifter är att jobba med tekniska lösningar. Jamen visst är väl det en administratörs uppgift. Antar jag iaf, är inte så insatt i vad dom gör mer. Men jag startade inte tråden eller omröstningen för jag undrade över om vi ville ha en medlem som administratör, utan om vi vill att nån annan av oss medlemmar har uppgiften som moderator.  Undrar vem som tänker hoppa av?
*Stintan*
18-05-2010, 10:20
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 11:18)  Jamen visst är väl det en administratörs uppgift. Antar jag iaf, är inte så insatt i vad dom gör mer. Men jag startade inte tråden eller omröstningen för jag undrade över om vi ville ha en medlem som administratör, utan om vi vill att nån annan av oss medlemmar har uppgiften som moderator. Undrar vem som tänker hoppa av?  Vadå hoppa avoch varför? Måste du vara så kryptisk? Skriv så man fattar vad du menar!
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2010, 11:20)  Vadå hoppa avoch varför? Måste du vara så kryptisk? Skriv så man fattar vad du menar!  Sorry! Jo det är en som röstat "Jag hoppar av!" och jag undrade såklart vem det kunde vara. Vore ju förjämrars tråkigt om nån hoppade av för kombinationen medlem/moderator.
Aqvakul
18-05-2010, 10:31
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 11:23)   Sorry! Jo det är en som röstat "Jag hoppar av!" och jag undrade såklart vem det kunde vara. Vore ju förjämrars tråkigt om nån hoppade av för kombinationen medlem/moderator. Ännu tråkigare, då frågan är helt fel ställd... För det finns ju ingen medlemsmoderator, utan bara en person som Göran på egen hand utsett till spamborttagare... (att han valt att ge mig titeln moderator är klart olyckligt, men du måste väl förstå hur det ligger till vid det här laget...)
herkules
18-05-2010, 10:40
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 11:23)   Sorry! Jo det är en som röstat "Jag hoppar av!" och jag undrade såklart vem det kunde vara. Vore ju förjämrars tråkigt om nån hoppade av för kombinationen medlem/moderator. ähh, en person hit eller dit spelar väl ingen roll? det här forumet är fullt av folk så jag förmodar att det inte skulle märkas. detta är en utomordentligt trist berithtråd.
Anki på Öland
18-05-2010, 10:58
Förstår fortfarande inte ditt tjafs, det finns ju inge moderator på Odlas forum och jag tror ju fortfarande inte det är tänkt att tillsättas någon heller - eller vet du något som vi andra inte vet????? Anki
Göran Carlsson, Odla.nu
18-05-2010, 11:13
Jag tycker de flesta verkar vara överens om Aqvakuls roll som spamborttagare. Anledningen att jag frågade om Aqvakul kunde tänka sig denna uppgift berodde på att han alltid skickade vidare till mig när det kom in spam. För att snabbare få bort spam tyckte jag det var en bra ide om Aqvakul kunde ta bort dem direkt istället. Aqvakul har inga andra befogenheter och så vitt jag vet har han inte missbrukat sin roll och tagit bort andra inlägg. Jag kan se alla inlägg, även borttagna, om så skulle vara fallet. Nu kommer det inte in så många spam längre men om det kommer in något kan Aqvakul plocka bort dem direkt vilket jag tycker är jättebra.
När det gäller moderatorer så skulle det vara bra ibland med någon som är inne i forumet och kan städa vid behov men det måste i så fall vara någon opartisk person och då lämpligen någon från Odla.nu. Precis som någon skrev så tycker vi inte det är så stort problem även om det blir en del tjabb i bland. Har ni andra idéer om detta så kom gärna med förslag hur vi kan lösa det.
Frågan skulle vara relavant om någon fick sitt inlägg raderat. Men det har väl aldrig hänt? Alltså är frågan inte aktuell. Så varför rösta. Spammen lyser ju med sin frånvaro. Onödig tråd helt enkelt.
Biggan_
18-05-2010, 12:06
För min del tycker jag det är bra som det är! Fungerar utmärkt med Aqva som spamborttagare! Om något går överstyr så lär ni väl bli varse det genom mailbombning! ...och hittills har det ju fungerat, ni har plockat bort olämpligt.
Myosotis
18-05-2010, 12:51
CITAT (Berith @ 18-05-2010, 11:23)  ...det är en som röstat "Jag hoppar av!" och jag undrade såklart vem det kunde vara... När jag röstade var det röst nr. 2. Någon hade då redan röstat före mig - på "jag hoppar av". Så jag utgick ifrån att det var du själv.
CITAT (Myosotis @ 18-05-2010, 13:51)  När jag röstade var det röst nr. 2. Någon hade då redan röstat före mig - på "jag hoppar av". Så jag utgick ifrån att det var du själv. Nope.  Jag röstade sent, det var säkert 5-6 som hade röstat före mej. Hoppas iaf att den personen stannar kvar. Tackar Göran för infon!
Aqvakul
18-05-2010, 14:20
Hoppas vi slipper fler sådana här trådar!
CurlySue
18-05-2010, 14:26
CITAT (Aqvakul @ 18-05-2010, 15:20)  Hoppas vi slipper fler sådana här trådar! varför det? här diskuteras ju det mesta..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|