|
blomkronan
18-05-2010, 08:19
Jag har beställt Oskar och Anna från odla.nu dom kommer väll inom kort... Men jag har ingen södervägg att sätta dom emot. Helst skulle jag vilja sätta dom på framsidan av mitt radhus men där har jag bara direktsol ca 5 timmar mitt på dan, grannens bod skuggar till kl 11 på dan, sen skuggar min bod från kl 16-17 ca kan det räcka? När dom kommit upp en bit här, så kommer dom få mera sol. eller vill dom ha full sol hela dan... jag skulle kunna sätta ett par stolpar i gräsmattan på baksidan och låta dom klättra på, men då blir inte gubben glad  han vill ha en "ren" gräsmatta. om jag sätter dom där... kan man sätta dom i hop på samma stolpe? måste det vara en meter imellan?? som jag läst här på odla eller är det "minst" en meter imellan. vilket kan vara bäst. hur många timmar sol vill dom ha?
Alexander-VG-zon3
18-05-2010, 09:15
de växer lika bra i norrläge eller i halvskugga som i söderläge. dock färre sol gör att frukten mognar saktare speciellt uppåt i landet. sedan slår bladen och blommorna ut lite senare i skugga.
det går sätta dom tätare en en meter men då kommer dom att växa in i varandra. mina egna har mellan 20-50cm imellan, men sedan beskära jag dom så att dom växer på sidorna ifrån varandra och därmed så blir det mellanrum om man nu vill ha det.
blomkronan
18-05-2010, 19:44
TACK flaxss för dit svar, som jag har letat... och inte hittat hur dom kan stå. Att dom klarar skugga var Då kommer jag sätta dom mot grannens bodvägg som är "vår". Där satte jag förra året en kameleontbuske... och nu har jag läst att den kan fungera som hane Så jag hade inte behövt beställa oskar, kameleontbusken mår bra och en massa blad har kommit nu såg jag idag så det kommer nog fungera med alla där [attachment=50124:IMG_3853.JPG] Bild på min kameleont  Den satte jag i höstas så det kommer ta några år innan man får se dom fina bladen.
blomkronan
28-08-2010, 09:15
Så här gick det!! Det tog ett tag innan planterna kom från odla... men Anna var slut så jag fick bara Oskar!! Då satt jag med "två" hanar (kameljontbusken och Oskar) och ingen hona Jag var på blomsterlandet i veckan och dom hade minikiwi för halva priset. Hon hette Tina. När jag kom hem läste jag på lite... visade det sig att Tina inte hade samma blommingstid som Oskar Tina hörde ihop med Tage... så jag fick åka och köpa en Tage oxå. Nu har jag tre hanar och en hona Nu undrar jag om det finns någon här på odla som har minikiwi Tina och Tage vore kul och höra om dom för det finns inte mycket att läsa om dom på Nätet. Det jag fått fram är att dom vill ha mera sol än Oskar, Anna och Paula som klara mera skugga. hur ser dom ut vintertid? tappar dom alla bladen? Föresten... På Tage växer det upp två grenar av björk, kan det vara så att kiwin är ympade på björk för att dom ska klara vårat klimat? [attachment=54458:kiwi_oskar.JPG] Oskar är så fin nu  jag har inte fått ner han i jorden än... det ska bli av i helgen
Alexander-VG-zon3
28-08-2010, 09:23
 det var himla vad många hanar du har, jag har ett ''drös'' med olika såkallade minikiwi, och jag har inte märkt någon större skillnad mellan dom olika sorterna när det gäller läge och så. men sedan har jag mina i zon 1-2, vet inte om det är mer skillnad och behöver mer sol mer norrut. säkrats är väl att du sätter dom i sol såfall. nej man ympar inte kiwi på björk. jag tror alla minikiwi är sticklingsförökade på egenrot dvs de är inte ympade. björken måste ha självsått sig i krukan. dom fäller alla blad till vintern.
fuchsian
28-08-2010, 10:15
FLAXSS
Jag vill passa på att fråga om min mini-kiwi
Köpte en planta i våras fr. Blomsterhuset och har planterat den i Ikeas Största självbevattnande kruka och satt en fjäderformad klätterställning bakom och fäst den allt efter den vuxit. Den har fina och gröna blad och den sorten skulle vara självfertill. Har tänkt att ha den i mitt växthus och övervintra den där.
Du har skrivit till dom andra olika sätt att ha den, så jag började undra om min växt.
Jag har inte tuktat den mera, men den ger många små rankor från roten, men de är enbart dekorativa än så länge. De längre har jag pillat in i ställningen och fäst med små gröna klämmor. Den är i fjäderform, utom dessa mindre från roten. Den står på växthusets norra kortsida och har haft mycket sol på sig. Vill du se namnet på den, eller känner du till den?
Bå söderväggen har jag en vinranka, ny också sen i våras. Har samma kruka och liknande ställning. den tillhör Labruskavin, självfertil, gröna druvor. den har växt fortare och jag skönjer 3 starka stammar fr. roten som jag också har fäst på samma sätt. Den har även enstaka kortare stammar, men tunnare, och meningen är väl att de klipps bort senare. Denna har också frisk bladverk och har skyddat den delvis med en gardin när det var som hetast i sommar. Denna skulle också klara -25 grader och tanken är att skydda krukorna där rötterna ligger för kyla. Jag har också en sortbenämning kvar, om du vill se den?
Det var mycket på en gång, men har följd dina svar och känner att nu ska även jag passa på att fråga.. Vårt växthus är mer som ett lusthus, har plattor på golvet och mattor fr, ikea samt sittmöbler. Annars har jag mest pelargoner och annat under sommaren där inne. växthuset är strax under 15 kvaratmeter och tjock glas. ..... fuchian....
Alexander-VG-zon3
28-08-2010, 19:31
CITAT (fuchian @ 28-08-2010, 11:15)  FLAXSS
Jag vill passa på att fråga om min mini-kiwi
Köpte en planta i våras fr. Blomsterhuset och har planterat den i Ikeas Största självbevattnande kruka och satt en fjäderformad klätterställning bakom och fäst den allt efter den vuxit. Den har fina och gröna blad och den sorten skulle vara självfertill. Har tänkt att ha den i mitt växthus och övervintra den där.
Du har skrivit till dom andra olika sätt att ha den, så jag började undra om min växt.
Jag har inte tuktat den mera, men den ger många små rankor från roten, men de är enbart dekorativa än så länge. De längre har jag pillat in i ställningen och fäst med små gröna klämmor. Den är i fjäderform, utom dessa mindre från roten. Den står på växthusets norra kortsida och har haft mycket sol på sig. Vill du se namnet på den, eller känner du till den? har den smala lita läder aktiga/plastiga är det säkert en minikiwi (grupp av hyrbider med småfruktiga arter). denna är väldigt härdig kiwi som kan ge skörd om sommaren är bra (mina egna har massor av små kiwifrukter som hänger) den blommar på flerårig/tvåårig-ved så man ska inte klippa så mycket. ettårigtillväxt kan man korta in om man vill. dock jag gör inte som jag lär ut. jag tuktar mina väldigt hårt nedtill och toppar allt ettårigtillväxt, vilket har gjort att jag bara får blommor där jag inte tuktat. nedtill och upptill blir det få eller inga blommor där jag klipper veck all ved utom huvudstammen bild CITAT (fuchian @ 28-08-2010, 11:15)  Bå söderväggen har jag en vinranka, ny också sen i våras. Har samma kruka och liknande ställning. den tillhör Labruskavin, självfertil, gröna druvor. den har växt fortare och jag skönjer 3 starka stammar fr. roten som jag också har fäst på samma sätt. Den har även enstaka kortare stammar, men tunnare, och meningen är väl att de klipps bort senare. Denna har också frisk bladverk och har skyddat den delvis med en gardin när det var som hetast i sommar. Denna skulle också klara -25 grader och tanken är att skydda krukorna där rötterna ligger för kyla. Jag har också en sortbenämning kvar, om du vill se den?
Det var mycket på en gång, men har följd dina svar och känner att nu ska även jag passa på att fråga.. Vårt växthus är mer som ett lusthus, har plattor på golvet och mattor fr, ikea samt sittmöbler. Annars har jag mest pelargoner och annat under sommaren där inne. växthuset är strax under 15 kvaratmeter och tjock glas. ..... fuchian.... vinranka blommar på ettårigaskott (årstillväåxten). så du låter en huvudstam växa fram som du splajerar upp, sedan spaljerar du ut våningar där frukten sedan ska komma. när den är i vintervila klipper du veck våningarna intill ett ettårigtskott, det skottet splajerar du ut till en ny våning. och så gör man så hela tiden, är dålig på att förklara (kan rita en bild om du vill). ja det är bra om du isolerar krukan, dom är ju känsligare i krukan. själv tar jag in min labruska vindruva och övervintrar inne under extraljus i sval rumstemp. labruska vindruva vill ha jord med lågt ph.
Alexander-VG-zon3
28-08-2010, 19:54
fuchsian
28-08-2010, 19:58
Flaxss,
Tack för dina svar. Jag undrar en sak, ska jag fylla på mer torv+jord i krukorna?, Ser att det har sjunkit ner rätt mycker både i minikiwin och labruskan. Ska man byta jord i krukorna, eller ska man förbättra den som finns i dom.
Jag la märke till att minikiwins små utskott fr. roten var en aningens vissna, slöa. Bladen är ju annars som du frågade efter, lite hala, läderaktiga och stabila.
Du får gärna rita upp det du beskrev om beskärningen av vindruvan när du har tid. Jag kommer inte till datorn mer ikväll, så ta lördagsfritt du med. Jag ska tänka efter om jag har mer att fråga om dessa växter, för det är bra att veta hur man kan göra det som blir bäst och hoppas att det funkar. Jättetacksam om råd.
Jag hadde också undringar om klematis, men på en annan tråd. ha en bra kväll! Fuchian....
fuchsian
29-08-2010, 10:15
Flazss;
Det är ju sjutton också, kan inte få fram dina bilder. Min dator visar att den öppnar inte och massa annat, men det kanske löser sig när maken hinner titta på detta. Ska försöka spara min fråga och ditt svar i en mapp så jag slipper tjata mer om dom. Webbplatsen nekade åtkomst av den önskade sidan ---- står det i datorn
Jag märkte igår att jorden hade sjunkit rätt bra i minikiwi och de neresta skotten känns slaka och fäller löv, gröna, friska löv. Ska jag dit med sekatören, eller?
Snackade med maken om detta och vi hadde tankar att "välta" krukan med stativ och rankorna fasta och se hur det egentligen ligger till med den växten. Jag älskar min minikiwi, just för att den är så vacker i bladverket och den är tät.
Labruskan, vindruvan, måste jag också fylla jord/torv på och sen har jag material att skudda krukorna för vintern. denna ska ju tåla - 25. Läste i en trädgårdstidning att man kan ta ner de tunnaste delen av vinrankan och lägga den oppepå sin kruka och även isolera de grenarna, men är det inte en överkurs? Har en klematis planterad i en stor balja, Nellymoser, och hade tänkt att täcka den över vintern..??? Sedan har jag 2 samblanterade vita klematis i växthuset i den självbevattnande krukan. Alla mina klematisar blommar just nu. Där är det samma fråga, kan jag förvara dem i växthuset över vintern? de vita tillhör samma sort som Nellyn. Ok. det blev en hel del frågor, men ta det när du hinner, än bråskar ju det inte.
Alexander-VG-zon3
29-08-2010, 11:21
ja jag får rita en bild att visa sen när jag kommer hem från resan, klematis kan jag inte så mycket om. fyll på ny jord till våren, klipp inte av nåt på kiwin förutom om det inte är helt dött. hade du tänkt låta kiwin växa som den själv vill eller beskära den och forma den ? utfylligare svar kommer senare när jag är hemma igen ja det blev fel på länkarna skickar med en album länk istället http://home-and-garden.webshots.com/album/578471048fMkVwO
fuchsian
29-08-2010, 12:01
CITAT (flaxss @ 29-08-2010, 11:21)  ja jag får rita en bild att visa sen när jag kommer hem från resan, klematis kan jag inte så mycket om. fyll på ny jord till våren, klipp inte av nåt på kiwin förutom om det inte är helt dött. hade du tänkt låta kiwin växa som den själv vill eller beskära den och forma den ? utfylligare svar kommer senare när jag är hemma igen ja det blev fel på länkarna skickar med en album länk istället http://home-and-garden.webshots.com/album/578471048fMkVwO Tackar för det! .......fuchian....
fuchsian
29-08-2010, 14:15
Flazss,
Jag hade tanken med kiwin att den får sprida sig solfjäderformat och hålla undan/ klippa de grenar som är på baksidan mot växthusväggen. Annat ska jag ge hjälp till den att kunna klättra uppåt, men vet inte om det är ide att släppa den upp och något till taket för lummighet. De små som kommer från roten på framsidan finns det plats att låta dom dölja jorden och krukan.
Du får se vad du tänker om detta. trevlig helg! ....fuchian....
Alexander-VG-zon3
30-08-2010, 09:54
beskärning av vinranka första år - led upp en huvudstam (den bruna på bild) toppa den i den höjd du tycker. skotten som sedan kommer från denna ska sedan ledas ut i våningar/horisontellt (bestäm själv hur många våningar du vill ha). [attachment=54531:vinranka4.jpg] alla nya skott som kommer från dom du spaljerat ut i våningar toppar du efter 4-8bladpar. också ska du gallra bland dessa skott så att du får 4-8skott per gren. dessa ska vara lodrätt uppåt. skott som kommer under till och på sidorna förutom dessa lodräta skott tas bort på sommaren. [attachment=54532:vinranka2.jpg] andra år - så har du en planta som ser ut som bilden ovan, då till vintern (eller när den är i vila). så klipper du där jag har markerat rött. det är dubbel markerat rött då du själv kan bestämma vart du vill klippa. du kan ju klippa veck allt intill det första skottet detta görs på alla våningar. dom skotten som är gröna på bild ska ett vara kvar. detta skott spaljeras sedan ut i en ny våning/horisontellt. [attachment=54533:vinranka3.jpg] till nästa år kommer det komma upp skott från detta som du nu spaljerade ut, och så gör du som innan toppar efter 4-8bladpar. och så gör man om det till vinter och så vidare. då ska du ha en vinranka som ser ut nåt som såhär varje år. du gör ju om så som jag skrev från början. [attachment=54534:vinranka1.jpg] hoppas det går att förstå jag är dålig på att förklara. CITAT (fuchian @ 29-08-2010, 15:15)  Flazss,
Jag hade tanken med kiwin att den får sprida sig solfjäderformat och hålla undan/ klippa de grenar som är på baksidan mot växthusväggen. Annat ska jag ge hjälp till den att kunna klättra uppåt, men vet inte om det är ide att släppa den upp och något till taket för lummighet. De små som kommer från roten på framsidan finns det plats att låta dom dölja jorden och krukan.
Du får se vad du tänker om detta. trevlig helg! ....fuchian.... ja jag tror du kan klippa så som du tänkt. och jag hade nog ockås låtit den gå upp i taket för lummigt och tillvisdel sol/värme skydd.
fuchsian
30-08-2010, 10:09
Tusen och åter tusen tack Flazss, Detta kör jag ut så jag har den när det är dags. fiffigt med klippningen av druvan, men din stackare fick göra sån jobb för det hela. Hoppas att fler får nytta av din ritning som har samma tankar som jag. Mini-kiwin låter jag växa upp och sedan kunna täcka en del av sidan och uppåt mot taket som skydd och jag tänkte på flummighet, som vårt nya växthus saknar. Tyvärr kunde jag inte plantera några perenna utanför växthuset för det störde (enl. maken) jordvärmen och den datoricerade gräsklipparen. Jag har nog tankar som jag kan tänka mig att kunna få igenom senare, nu gäller det att sköta det som finns. Du var inte så säker på klematis, nämnde du? Jag undrade om vinterförvaringen för de är också i kruka, en ute och en inne i växthuset, men jag ska söka svar till dessa, men tack än en gång det jag har fått. För det kan du få en ....  ... fuchian....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|