Full version: Nyponros
malcolm
Vid min brors sommartorp i Österbotten (Finland) växer en slags nyponros som jag gärna skulle vilja ha i min trädgård, har ingen aning om vad det är för sort och frågan är hur man skall föröka den? Blir just inga nypon på den heller utan små svarta kulor och jag har ingen möjlighet att vara där på sensommaren/hösten och funderar nu på om det skulle gå med sticklingar som man tar mitt i sommaren.

Tacksam för råd och tips.

[attachment=50114:Rivasros.JPG]
Aqvakul
Om det finns rotskott, så är det ju lätta att avskilja och gräva upp ett.
Ezereht
Ser ut att vara Finlands vita ros. Den skickar upp massor av rotskott, ta ett sådant. Annars finns den att köpa på plantskolorna, och på tradera och lite varstans.

Finlands vita ros är en pimpinell som får svarta små nypon, det passar också med din beskrivning. Den är en vanlig ros i norra Sverige och säkert i norra Finland också.
Kajsa
Stick sticklingar i såjord eller sand i juli.
Ta skott ca 15 cm långa av årsskotten. Ta bort blommor och knoppar.
Har dålig erfarenhet av plastpåsar över, det brukar mögla men prova med flera skott.
Har man tur så har rosen rötter om 4 - 6 veckor.
malcolm
Tackar för svar!

Jag skall prova med både rotskott och sticklingar i sommar, lika bra att ha både livrem och hängslen. biggrin.gif
malcolm
[attachment=50166:Mini_Rivas.JPG]

Här är det aktuella sommartorpet, ca 150 år gammalt. Finns el men inget vatten indraget.
Ezereht
Mysigt, ser ut som jag minns min gammelfarmors sommarställe i Övertorneå. Badade i en bäck som man också hämtade vatten från (fast kanske lite uppströms om där man badade wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon