Full version: Gräsklipp/mossa
Aanette
Har precis genomfört årets första gräsklippning samt är med växthus för andra sommaren. Man kan säga att det kom med mer mossa än gräs så krattning var ett nödvändigt ont.
Vad jag undrar över är: kan jag använda detta "mossklipp" till att lägga runt mina växter i växthuset?
Bengalow
Dom första två klippningarna gör jag utan uppsamling. Gräsklipp är näringsrikt, och bra att återföra till gräsmattan. När den är tät nog samlar jag upp, för det ser finare ut, och så slipper, vi att hunden släpar in allt gräs!
Visst kan du lägga mossklippet runt växterna, de medverkar till att hålla fuktigheten kvar i jorden under.
Aanette
Hejsan och tack för svaret.

Har ingen uppsamlare till min klippare. Normalt brukar jag inte kratta heller, men den här gången snubblade man över moss/gräshögarna. Hade hunnit växa till sig bra under allt regnande.
Gossen Ruda
Jag slänger alltid mossklipp i hålor utanför tomten. Mossa multnar väldigt långsamt och rotar sig lätt så jag skulle aldrig lägga sånt i rabatterna. Där växet det ändå bra med mossa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon