BigDaddy
18-05-2010, 19:27
De har blivit omplanterade i kruka 2ggr, nu snart ska sista omplanteringen ske.
Ngt jag funderat över i tidigare omplanteringar är om de ska sättas ner en bit i jorden, som tomater?
Isf hur långt ner?
Det nedersta bladparet satte jag ner i jorden senaste omplanteringen men dels är de rätt gängliga ff & dels så är de nedersta bladen även nu rätt små.
Stammen är hyfsat kraftig så gänglig är kanske fel, men iaf lång. De växer som sjutton Gyllenbären.
Sedan undrar jag om de ska toppas & isf när. Vilken höjd & på vilket sätt?
Tjyvas de?
Är ingen auktoritet på området, men mina gyllenbär har blivit rätt buskiga med kraftig stam, även utan toppning och tjyvning. De växer av bara den. Har planterat om två gånger, tror jag satte dem lite djupare andra gången. De har tillbringat sin uppväxt under lysrör, men just nu står de i växthuset i väntan på utplantering...
[attachment=50125:web.jpg]
/magnus
BigDaddy
18-05-2010, 20:07
Oj dina var lite större än mina men mina är rätt fina de med. Har inte haft dem under lysrör utan endast på fönsterbrädan & nu på balkongen.
Ok, så länge ingen annan säger annat låter jag mina vara just med tjyvning & toppning. Verkar ju gå väldigt bra för dina, det ser jag ju på bilden.
Sedan kör jag väl ngt mittemellan & kör ner dem ngt nu i jorden vid sista omplanteringen.
ebbasiglite
20-05-2010, 12:40
Jag sådde Physalis här om veckan; det har ännu inte tittat upp någonting ur jorden - men jag har tålamod. Det är något jag lärt mig att man måste ha vid odling av vissa saker.
Men jag längtar tills mina kommer upp och jag får se resultat!
BigDaddy
25-05-2010, 17:34
Så nu har min ena Gyllenbärbuske fått sin första blomma.
Hur ska jag pollinera den när det ej finns ngn mer?

Det går inte va?
Den står på balkongen & inte kan väl insekterna pollinera den heller utan att det finns fler blommor?
Åsa, mälardalen zon 2
25-05-2010, 17:46
Den är självfertil så det räcker med 1st blomma. Insekterna brukar hitta till balkonger ifall de inte är inglasade eller jättehögt upp annars kan du ju röra runt lite med en mjuk pensel. Själv tror jag dock att det kan räcka med att röra vid plantan för jag har haft några plantor inne som jag inte pollinerat däremot har man ju rört dem när man flyttat runt växterna i lådorna och liknande.
BigDaddy
25-05-2010, 21:31
Aha vad bra.

Ja jag ska pilla lite i blomman som kommit även om det då borde räcka med den blåst den får på min balkong.
Bor längst upp så emellanåt blåser här en del.
edit. Tack
lolonevander
05-06-2010, 16:51
Oj vilken stor gyllenbärplanta! Mina är skitsmå, jag sådde dem samtidigt som tomaterna, tomaterna är kanske fem gånger så stora och har blomknoppar nu, men gyllenbären växer otroligt långsamt tycker jag... förstår inte varför!
Var det någon som hade koll på om de skulle tjyvas?!
Åsa, mälardalen zon 2
05-06-2010, 16:58
Nej gyllenbär behöver ingen tjuvning, beskärning el dyl.
Gyllenbär kan växa sakta i början men sätter sedan fart under sommaren.
lolonevander
09-06-2010, 15:02
Ok, vad bra! Tycker de har fått lite mer fart nu så hoppas att de drar igång och växer ordenligt snart! (Hade ju nästan gett upp på att hitta plats i trädgården åt dem då de växte så långsamt, tänkte att de kan väl aldrig hinna få frukt...)
Jaja, hoppas, hoppas, de är ju så goda!!!:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.