Full version: En canna fråga
Stefan63
Planterade canna knölar för ca 4 veckor sedan i växthus. Nu har dom tittat upp och fått några blad.
Bladen är mycket ljusgröna och några är nästan genomskinliga.

Vad kan det bero på?

Jorden dom står i är blandat med plantjord,rosjord och komull.
Blandade även i hönsgödsel.

Mvh
Stefan
Sussie F-Flower
Har du planterat själva knölarna i den jorden som du beskrivit eller har du drivit dom i vanlig plantjord innan?

Cannor vill verkligen ha gödselrik jord men om du har satt knölarna direkt i den jorden innan dom har fått rötter så kanske det blev för starkt... confused.gif

Ljusgröna blad tycker jag att många sorter har så det behöver ju inte vara fel i sig.
Skiljer sig färgen mycket, tycker du, i förhällande till färgen på bilden på påsen som du köpt dom i?

Genomskinliga ska dom ju definitivt inte vara... no.gif
Gunilla T
Gödsla inte i samband med plantering..
Alexander-VG-zon3
jag brukar gödsla vid plantering och det funkar för mig. dock dom nya bladen som kommer på dom brukar vara ljusa och svaga och halvdåliga kanske kommer det någon sen frostnatt som skadar dom, ibland får bladen även sol och blåst skador. vartefter det blir varmare och mer sommar så kommer bladen utvecklas mer och mer och hela plantan kommer bli kraftigare och se bättre ut.

så är den frisk för övrigt och den utvecklar blad så bara vänta tills det blir bättre väder.
Bassam
Hej

Jag ska skicka den här texten som jag hittade på Internet:
Svavelbrist:
Växtbeståndet är gulskiftande och tillväxten svag.

Symptomen visar sig antingen på unga eller äldre blad beroende på växtarten och tidpunkten för när bristsymptomen framträder.

H:Bassam
Stefan63
CITAT (flaxss @ 19-05-2010, 09:57) *
jag brukar gödsla vid plantering och det funkar för mig. dock dom nya bladen som kommer på dom brukar vara ljusa och svaga och halvdåliga kanske kommer det någon sen frostnatt som skadar dom, ibland får bladen även sol och blåst skador. vartefter det blir varmare och mer sommar så kommer bladen utvecklas mer och mer och hela plantan kommer bli kraftigare och se bättre ut.

så är den frisk för övrigt och den utvecklar blad så bara vänta tills det blir bättre väder.

Där var ett par frostnätter, så det är säkert så. Det har varit varmt nu ett par dagar och det har börjat att komma fler blad och de är inte genomskinliga.

Vad ska man göda med och hur ofta? (nybörjare inom trädgård rolleyes.gif )

Tack för alla svar!
Alexander-VG-zon3
frost gör canna blad mjuka, slibbiga, genomskinliga så ser cellerna ut när dom dör på canna. därför ska man inte utsätta den för frost under våren-sommaren. däremot på hösten gör det inget om bladen utsätts för frost sålänge det inte blir frost hos knölarna dessa måste alltså upp innan det fryser till ordenligt.

ge den vilken näring du själv tycker och kan få tag på, ge ca 3-4gånger per månad.
Bassam
Hej

Jorden fattas Kväv och sulfat .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 21-05-2010, 16:53) *
Hej

Jorden fattas Kväv och sulfat .

om trådskaparen säger att det varit frost så tror jag mer på det. då dom fick näring vid plantering så är det nog inte näringsbrist och dessutom har canna-växter knölar och tjocka rötter som de lagar näring i och kan använda sig av om så skulle behövas. så canna-växter brukar sällan uppvisa näringsbrist i sådan grad att det blir skador om det nu inte har gått väldigt länge vill säga.
KRT
Passar på att ställa en annan canna-fråga - Jag har drivit upp canna (canna indica) från frö, och de växer strålande bra och är ny ca 30 cm höga. Men jag har förstått att man brukar driva upp canna från knölar, kommer mina cannor bilda knölar under sommaren och ska jag i så fall behandla dem precis som om de vore köpta knölar?????
Alexander-VG-zon3
ja dom bildar knölar under sommaren, kanske inte likastora som dom man kan köpa.

annars så om du tycker dom är för små för att hanteras som ''vuxna'' så kan du övervintra dom som en vanlig krukväxt inne i ett ljustfönster ev ger du dom extraljus, då kommer dom växa hela vintern. lite vila får dom ändå på hösten när det blir svalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon