Vad är det som gör att man aldrig kan hålla sig till rätt årstid? Jag planerar för att gräva två rabatter framför huset, en på var sida om en befintlig plattgång som löper från brotrappen ut till till vägen. Plattgången har vi rivit upp, den ska läggas om så fort det torkat upp lite, och sedan ska jag gräva två avlånga rabatter, en på var sida. De ska bli ca 0,8 m breda, ca 5 m långa och två till antalet förstås. Norrläge är det, men ändå rätt ljust, särskilt på våren innan löven kommer och skuggar lite. I framtiden ska jag prova att ha pioner i dem (tio löpmeter pioner, mums

) men på våren vill jag att rabatten ska vara blå. Jag har klurat på snökrokus, eller Chionodoxa. Då tänkte jag på C. lucillae (stavning?) men så såg jag C. sardensis på nätet. Oj vad blå den var! Är den jämförbar med den "vanliga" sorten i härdighet (just nu väljer jag att strunta i priset)? Jag fick bara akut habegär. Eller har någon annan förslag på härdiga och BLÅ smålökar att plantera i massupplaga? Ja, jag hade tänkt EN sorts lök, och så perenner senare under våren/sommaren. Annars plottrar jag glatt på med alla möjliga arter och sorter, men här hade jag tänkt försöka vara duktig och låta bli att plottra! Någon som vill hjälpa mig med förslag?/Sofia.