Sofia H
Vad är det som gör att man aldrig kan hålla sig till rätt årstid? Jag planerar för att gräva två rabatter framför huset, en på var sida om en befintlig plattgång som löper från brotrappen ut till till vägen. Plattgången har vi rivit upp, den ska läggas om så fort det torkat upp lite, och sedan ska jag gräva två avlånga rabatter, en på var sida. De ska bli ca 0,8 m breda, ca 5 m långa och två till antalet förstås. Norrläge är det, men ändå rätt ljust, särskilt på våren innan löven kommer och skuggar lite. I framtiden ska jag prova att ha pioner i dem (tio löpmeter pioner, mums biggrin.gif) men på våren vill jag att rabatten ska vara blå. Jag har klurat på snökrokus, eller Chionodoxa. Då tänkte jag på C. lucillae (stavning?) men så såg jag C. sardensis på nätet. Oj vad blå den var! Är den jämförbar med den "vanliga" sorten i härdighet (just nu väljer jag att strunta i priset)? Jag fick bara akut habegär. Eller har någon annan förslag på härdiga och BLÅ smålökar att plantera i massupplaga? Ja, jag hade tänkt EN sorts lök, och så perenner senare under våren/sommaren. Annars plottrar jag glatt på med alla möjliga arter och sorter, men här hade jag tänkt försöka vara duktig och låta bli att plottra! Någon som vill hjälpa mig med förslag?/Sofia.
ingrids
Jag skulle välja pärlhyacint - och om det inte går mot din tanke finns det ju mer än en sort så du kan få skiftningar i det blå smile.gif Har mer än en gång dreglat över utbudet i Botanicus katalog (beställs från botanicus.nu, fast bilderna får man titta på på hemsidan).
Förresten, om du gillar pioner kanske jag kan fresta med http://www.paeonien-versand.de, kräver lite tyskakunskaper men har förgyllt mer än en stund av mitt liv (men jag har lovat mig själv att beställa tidigast nästa år, måste en gång för alla göra klart terrassen som ska härbärgera alla planerade pioner).
Christina i Taxinge~
Ajuga reptans Revsuga blommar verkligen alldeles vansinnigt knallblått i maj/juni
Men det är en marktäckare och den täcker SNABBT!
Finns rödbladig, variegerad och grönbladig.

Revsuga

Katten maja
Blå nunneört den är jag sugen på såg att den fanns att köpa här uppe och den vissnar snällt ner sen när pionerna kommer.
stennie
Jag hade nog också satsat på pärlhyasinter....titta HÄR!
SidneyB
Jag älskar ormöga! Underbart blå blommor tidigt på våren:-)
lokatten
Vi har en underbar stor knallblå vårrabatt vid ingången till vårt hus som blommar just nu, den består av ett täcke med lust blå ormöga. Folk som går förbi på gatan brukar stanna upp och titta. I rabatten finns även irisar, rosor och pioner.
Vi har även en rabatt med rödbladig revsuga och de är väldigt vackra när de blommar men den sprider sig ännu mer än ormögat och kväver t om andra växter. Sniglarna brukar gömma sig under revsugans blad.
Sofia H
Tack allihop! Det var en hel del att tänka på. Jag har för mig att jag läste om just ormöga i en AoT för flera år sedan och tyckte att den var så fin, men har för mig att jag valde bort den för att den inte var härdig nog (bor i zon 7). Revsuga ska jag definitivt kolla upp, men nunneört har jag testat med klent resultat. Synd, för de kan ju ha precis den blåfärgen som jag vill ha. Vad gäller pärlhyacinter... jag tror att jag har 8 sorter, men jag har tappat räkningen innocent.gif ! Faktiskt så har jag redan kollat om det kunde vara en ide att blanda flera olika sorter, men jag har fått vårstjärnorna på hjärnan. Men det är ju ett litet tag innan det är dags att beställa lökar - och tur är väl det. Glad vår på er!/Sofia.
kerstin z5-6
[attachment=50213:1998_p38462.jpg]
Glöm inte ostron ört mertensia maritima-blå blad blå blommor på våren och strunta i att bry dej om zonangivelser när det gäller perenner, de stämmer inte!
Man får testa vad som går o var minst 3 grr innan man ger sig:)
skogstroll
kanske blå bergsvallmo?
therese.kvist
Jag tycker krokus blommar väldigt kort tid för att ge den en hel rabatt själv!
Varför inte mixa en massa olika blåa vårblommor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon