Nu har min Oliv tappat nästan alla blad igen precis som den gjorde förra vintern. Då kom den igen hur bra som helst till våren och har vuxit sig bra mycket större under sommaren i uterummet på stugan. Undrar nu om det kommer att hålla på så här varje vinter. Jag blir ju något orolig när jag ser hur bladen bara rasar av den i källarförrådet där det är ca 12 grader och extra ljus. Är det normalt att den gör så här eller gör jag något fel med den. Är så rädd om den eftersom jag fått den i 50- årspresent för några år sedan av mina arbetskamrater
Eva St
vickeva
09-01-2004, 09:02
Jag tror att det är ganska normalt, min har faktiskt inte tappat ännu, men jag väntar på det. En kompis har stora (1.5-2m) olivträd som hon tar in (!) varje vinter, och de tappar alla blad, men brukar komma igen.
Samma här, jag tror det blir så hur man än försöker, mitt tappade alla blad förra vintern o såg helt dött ut, men när det kom ut i vårsolen kom nya fina blad o växte ut.
Mitt olivträd (en knapp meter högt) behöll i princip alla blad förra vintern och har bara tappat några stycken hittills denna. Den står i garaget (ca 12grC) med extralyse (2x36W lysrör ca 30 cm ovanför) 12 timmar per dygn.
Tack för lugnande svar då tar jag det med ro
Eva St
andreas i uppsala
10-01-2004, 10:51
Ett av mina olivträd tappade för några veckor sedan nästan hälften av sina blad och nu så har den fått dubbelt så många nya blad än vad den hade innan fällningen.Den är nu mycket tät.
Mina oliver står under ett lysrör 10000 lumen(2x56W) 15 timmar per dag.
Tempen är ungefär +30 i taket och +10 på marken(tack vare ett element)
Oliv tappar alltid lite blad på höst och vinter.Det hör till.Den vanligaste orsaken att den dör är att man övervattnar den på vintern då den knapt ska ha nåt alls.
mvh
andreas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.