Balkongodlarn
18-05-2010, 20:48
Hej!
Jag har ett Fikonträd som jag övervintrat mörkt och svalt. Den gick ut hårt i våras med små gröna skott på de flesta grenar. Nu har alla skotten torkat in och den yttersta delen på grenarna har skrumpnat ihop.
Ett skott som växer bredvid huvudplantan har tagit sig och är grönt och fint.
Vad kan ha hänt med trädet? Kan det gå att rädda? Vad ska man göra för att om möjligt få fart på det?
Tack på förhand!
Mvh
Balkongodlarn
Preussen
19-05-2010, 08:10
jag har tyvärr inget svar på din fråga men på forumet för
träd, buskar, häckar skrivs det ganska mycket om fikonträd. testa där!
Hoppas det löser sig och att ditt träd börjar växa igen.
skogstroll
19-05-2010, 08:15
har inget bra svar, men mitt brukar se rätt eländigt ut också i början. Har tagit ut mitt från förvaringen för nån vecka sen, det är några gröna skott och fikon, men det brukar komma igen - fast kanske lite sent. Lycka till!
Alexander-VG-zon3
19-05-2010, 08:54
fick den skott innan eller efter du tog ut den ?
fick den blad innan du tog ut den, så har den blivit fula av antigen vårfrost eller av att den inte blivit ordenligt avhärdad. blad som bildas inne eller i växthus måste man avhärda ordenligt om man vill behålla bladen när den tas ut. sol, blåst och vårfrost kan skada och döda bladen väldigt lätt.
fick den blad efter att den togs ut så kan det var olika orsaker kanske blev det en frostnatt eller har den fått torka ut eller fått för mycket vatten. du får också kolla så den inte fått ohyra.
dock så har det ju blivit lie svalare under en tid nu i södrasverige, fikon är ganska varmkärvande för att växa ordenligt så just nu är det helt enkelt för kallt för fikon att växa mycket. mina egna som jag har i krukor har inte ens bildat blad än däremot kommer det lite nya blomknoppar här och där. men dom är väldigt sega och kräver framförallt högre natttemperatur innan dom kommer igång.
Balkongodlarn
19-05-2010, 09:06
Fikonet står fortfarande inomhus och de små bladen som fanns kom innan jag tog fram den i ljuset. Jag har endast haft plantan ute på dagarna än så länge.
Ska man gödsla den på något sätt nu på våren?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.