|
tvilling77
19-05-2010, 07:12
Nu har jag äntligen grävt färdigt mina nya rabatter....pust!!! Inte lätt när ens tomt består av fyllnadsmassor..väldränerat blir det iaf!!! Rosorna från Flora Linnea kommer idag och jag undrar hur ni andra gör, täcker ni med markduk för att inte få så mycket ogräs eller använder ni bark?
Jag rensar med hacka, bark är väl så där roligt med rosor.
tvilling77: Jag väntar med spänning på bilder!
Kajsa: hur grunt växer rosrötter? Man ska tydligen vara försiktig t ex när man myllar ner gödsel, och detsamma bör väl gälla när man tar bort ogräs med kratta? Men det kanske inte är så ytliga rötter?
tvilling77
19-05-2010, 19:39
Ja jag håller med om barken....men du kör på gammal hederlig ogräsrensning då Kajsa!? Jag läste nånstans om det där med markduk men tycker själv att det verkar lite bökigt så jag undrade mest hur ni andra gjort! Detta är ju mina första rabatter...nånsin!
Jag har en roshäck som vetter mot några gamla lind(?)stubbar och massa ogräs, samt ett staket som vetter mot en kohage. Jag ska nog lägga en remsa markväv just bakom staketet och roshäcken, bara för att slippa alltför mycket ogräsinvasion. Mellan rosorna kommer jag rensa, det borde väl gå hyffsat lätt efter ett tag
CITAT (flouee @ 19-05-2010, 20:37)  tvilling77: Jag väntar med spänning på bilder!
Kajsa: hur grunt växer rosrötter? Man ska tydligen vara försiktig t ex när man myllar ner gödsel, och detsamma bör väl gälla när man tar bort ogräs med kratta? Men det kanske inte är så ytliga rötter? Tok heller, många rosor har rötterna i Kina. Har grävt upp en del rosor i vår och man blir förvånad hur långt ner rötterna är i djupet, bara rakt ner. Man kan ta i ordentligt med ogräshackan tunt rosorna. Har man däremot många nära perenner får man ta det lite varligare. Bark är lite kommunal plantering mellan buskar. Har aldrig testat markväv.
Jag försöker täcka jorden med silverarv, men det är ett långdraget projekt. Den växer visserligen som tusan, men rabatten är enorm och det går åt många plantor. Har sått fler i år igen.
tvilling77
20-05-2010, 07:37
Okej, ja mina rabatter är ju inte enorma direkt så jag tror nog att jag satsar på att rensa ogräs istället.....det verkar inte som att det är så många som använder duk i sina rosrabatter! Jag satstar nog på nåt marktäckande istället men jag är ju verkligen en sån novis i trädgårdssammanhang att jag inte kan nånting om perenner osv....men jag lär mig ju!! Sen har jag ju er att fråga, fantastiska trädgårds/ros människor!!!
Ezereht
20-05-2010, 18:17
Jag har lite barkmull inblandat i ytlagret. Det gör att "rabatterna" håller vatten mycket bättre och är lättare att vattna. Sen har jag en rabatt med silverarv, har testat lite annat. Gillar inte flox, men väldigt mycket saxifraga. Myskmadra och revsuga gillar jag också så här långt. Min revsuga heter chocholate chip ^^. Murreva, smultron som inte revar, aubretia, har en sorts liten bergnejlika som heter feuerhexe (eldhäxan)  med silvriga blad. karpaterklocka plus lite höga klockor är sååå fint.
Jag har börjat använda markduk. Har av princip varit motståndare, men måste ge upp för allt ogräs här på landet. Kommer att investera massivt i markduk nu vilken dag som helst. Har massor med rosrabatter mm som ska täckas in. Som det är nu står kirskålen grön, tät, frodig och knähög - snacka marktäckare. Utöver kirskålen, som inte på något sätt är ensam, finns här också mycket gått om brännässlor, maskrosor, revsmörblommor, tistlar, kvickrot, snärjmåra, vitplister och en del annat smått och gott som jag inte kan namnen på... Det är livet på landet det. /S
Ezereht
21-05-2010, 00:02
mmm... tistlar kom upp här och sånna där ormbunksliknande (fräken ?)  Dumma.
tvilling77
21-05-2010, 06:58
hmm..ja nu är man ju i valet och kvalet.....
tvilling77
21-05-2010, 07:40
CITAT (Ezereht @ 20-05-2010, 19:17)  Jag har lite barkmull inblandat i ytlagret. Det gör att "rabatterna" håller vatten mycket bättre och är lättare att vattna. Sen har jag en rabatt med silverarv, har testat lite annat. Gillar inte flox, men väldigt mycket saxifraga. Myskmadra och revsuga gillar jag också så här långt. Min revsuga heter chocholate chip ^^. Murreva, smultron som inte revar, aubretia, har en sorts liten bergnejlika som heter feuerhexe (eldhäxan)  med silvriga blad. karpaterklocka plus lite höga klockor är sååå fint. Oj! Vad många bra tips!! Tack! Jag är totalt okunnig vad gäller perenner och andra typer av blomster så alla tips är ju av godo! Måste nog inhandla lite sånt nu...ser ju aningen tomt ut nu i rabatten! Men nu är dom alla i jorden iaf!!
AK i Sura
21-05-2010, 10:27
Jag skulle också som så många andra satsa på att mota ogräset med fina perenner! Det är ju en smaksak hur man vill ha det men jag tycker inte att det är så snyggt med brun jord, jag vill ha massor av andra fina växter som framhäver rosorna. Jag gillar mina lammöron som bildar täta mattor och inte ger utrymme åt minsta lilla ogräs, dessutom är den grågröna färgen så snygg till rosa rosor. Tycker också det är snyggt at blanda in höga perenner bland rosorna, riddarsporrar, vitpyttor, mm. Något jag blev väldigt nöjd med förra året var astillbe och rosor, det var snyggt ihop. CITAT (tvilling77 @ 19-05-2010, 08:12)  Nu har jag äntligen grävt färdigt mina nya rabatter....pust!!! Inte lätt när ens tomt består av fyllnadsmassor..väldränerat blir det iaf!!! Rosorna från Flora Linnea kommer idag och jag undrar hur ni andra gör, täcker ni med markduk för att inte få så mycket ogräs eller använder ni bark? 
Ezereht
21-05-2010, 19:31
Man kan ju faktiskt kompromissa och ha markduk vid en del och tjusigt vid andra.
kerstin z5-6
21-05-2010, 20:05
blöta tidningar ovanpå och påsejord gör det snyggt ett tag men rens är bäst, och Ja Rosor har rötter till kina för det mesta:)
tvilling77
23-05-2010, 08:26
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-05-2010, 21:05)  blöta tidningar ovanpå och påsejord gör det snyggt ett tag men rens är bäst, och Ja Rosor har rötter till kina för det mesta:) ha ha Ja jag tror jag ska försöka mig på lite marktäckare och lite annat vackert som kan fylla ut rabatten under tiden rosorna växer sig stora! Har ju insett att jag verkligen älskar blomprakt!
kerstin z5-6
23-05-2010, 14:30
Nästa år kan du så flera sorter av dem, lammöra är tex enkla att så själv
tvilling77
23-05-2010, 15:06
Okej, det låter som en plan! Jag har faktiskt frösått en del nu i vår.. hänglobelia och Petunia som jag ska ha i krukor osv..det har gått bra! Väääldigt pilligt arbete att få ner dom pyttesmå fröna!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|