MissB
Vi bor mitt i rådjursterritorium och jag är livrädd att rådjuren ska komma och äta upp mina grödor. Än så länge har jag bara täckt lådorna med fiberduk, men nu börjar det växa högre så jag måste fundera på någon annan lösning. Att bygga staket runt blir för omfattande, har ni några enklare lösningar? Visa gärna bilder!
DykUnderYtan
Jag testade en grej förra året. Jag minns inte var men jag läste någonstans att rådjuren är rädda för vitt rep/kraftigare snöre, kanske associerar de till elstängsel eller nåt. Jag testade i alla fall att slå ner rester från en gammal gärdsgård och spänna snöre mellan dem, funkar ju med rejäla grenar/stolpar också.

Slog ner stolparna med ca 2 meters mellanrum och drog sedan vitt kraftigt snöre mellan stolparna. Satte ett snöre på ca 110-120 cm höjd och det andra snöret mitt emellan marken och snöret ovan.

Vi har gott om rådjur här men inte ett enda verkar ha varit innanför inhägnaden. Dessvärre hade jag desto större problem med sniglar... mot dem hjälper inte bara snöre kan jag ju lugnt konstatera. smile.gif
blomkronan
tummenupp.gif bra tips mot rådjuren det ska jag prova...
Men hur är det med hararna? får man ha morötterna i fred?
DykUnderYtan
CITAT (blomkronan @ 19-05-2010, 12:10) *
tummenupp.gif bra tips mot rådjuren det ska jag prova...
Men hur är det med hararna? får man ha morötterna i fred?

Vi har en del harar här också men att de skulle ha varit och tuggat morötter eller annat har inte jag råkat ut för. Största problemet med morötterna är väl morotsflugan i så fall... grrr
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta är det ju inte allt de äter, när det finns så gott om annat ätbart i naturen så brukar de plocka ut det godaste, hos mig äter de bara trädgårdsmålla och provsmakar lite på mangolden, resten bryr de sig inte om så jag har ofta bara satt upp kompostgaller som hinder där de godaste växterna finns.
milo
Jag har byggt ett högt staket... Det funkar! Jag bor också i Mälardalen och har rådjur på tomten var och varannan dag.
I övrigt är fårull (i små nätbollar) det enda som håller dem borta från rabatterna.

/milo

maj 2009

MissB
Fårull!? Och det funkar alltså? Jag vågar inte chansa och hoppas på att de bara äter vissa saker, har grannar som fått allt uppätet, och rådjuren åt upp mina pelargoner i höstas även fast det sägs att de inte äter pelargoner. Men jag såg dom!
milo
Fårull funkar, i alla fall hos mig. Jag har fått ha alla krokusar kvar i år. Tidigare år - utan fårull - jämnades de med marken varje natt... Jag sätter pinnar med en fårullsboll på med ungefär 1,5 m avstånd. I träd och buskar hänger jag upp dem. Byt ut ullen minst varannan månad, gärna oftare. Lycka till!

/milo
mamamaggan
Jag bidrar med mitt vanliga råd , prova att sätta vitlök i kanten av kragarna . Vi har inte haft några problem med att rådjuren äter upp något för oss sedan vi började sätta vitlök i kanten på rabatterna. Dessutom får du ju egen vitlök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon