Rapunzel
19-05-2010, 10:03
Nu är jag riktig orolig .

Mitt fina pelaräppelträd som jag har på balkongen och haft i fyra år verkar det inte hända något med. Förra året kom det tidigt igång med blad och blom och fick skörda härliga äpplen i höstas. Men nu händer ingenting. Desperat som jag är så tog jag upp det och tittade på rötterna. Dom var mörka och tunna. Så ska dom inte se ut va ? Så är det kört nu ??? Snälla ni hjälp mig.
Trädrötter brukar vara bruna och de yngsta rötterna är mycket tunna. Sättet att kolla om trädet eller något i det lever är att skrapa lite med nageln på barken. Det räcker med ett par mm. Är det brunt där är den delen av trädet dött. Är det grönt eller gult är den delen levande. Kolla på ett par ställen och är trädet dött i yttre grenverket, kolla som sista längst ned mot rötterna eller på en rot nära stammen. Är det dött där så är hela trädet dött.
Rapunzel
19-05-2010, 11:09
Tack för ditt svar Cilla. Jag har skrapat på barken på några ställen och långt ner. Och det är grönt under.Men grenarna verkar lite sämre. Men det är grönaktigt därmed. Ska jag försöka plantera det igen då, eller? Och är det något särskilt jag ska tänka på då för att stimulera det att komma igång om det finns hopp. Tacksam för alla råd jag kan få. Jag är bara en enkel balkongodllare
Balkongodling är ingen enkel odling... Spännande är det också.
Om trädet nu legat uppe utan jord på rötterna något eller några dygn så är det vatten det behöver. De fina, tunna, bruna rötterna torkar snabbt in när de ligger i luften.
Ställ trädets rötter i jordblandat vatten under några timmar eller en dag. Plantera sedan utifrån hur jorden såg ut i krukan som den stod i. Var den kompakt? Mycket torr eller tvättsvampsblöt?
Om den var kompakt behöver trädet säkert en lite större kruka för att klara också nästa vinter. Sedan en jord som är gjord för kruka (om du inte blandar själv), och därefter är det ofta bra att plantera något i krukan som skuggar jordytan och håller den levande. Persilja brukar funka bra, buskkrasse likaså.
Har trädet inte orkat slå ut efter ytterligare en tid så är det så försvagat att det antagligen inte kommer att klara sig. Då kan man sätta det i någon utemiljö någonstans och ge det ytterligare en chans.
Vad var det för sorts pelaräpplen, fick du frukt?
Rapunzel
19-05-2010, 11:35
Det har inte varit utan jord länge. Bara ett par timmar och jag ställde jordklumpen i en mindre kruka med jord medan jag väntade på svar. Den har stått i en stor träkruka och jorden var inte torr snarare tvärtom. Jag har ju vattnat lite emellanåt och trott att det var det det behövde för att komma igång.Kanske att det blivit för fuktigt....
Jag kommer inte ihåg vad trädet hette tyvärr. Men det var första gången i fjol som jag fick frukt. Inte så många 6 st men härliga stora rödaktiga äpplen som var jättegoda. Alla sa till mig att såna äpplen nog inte är så goda men det var dom. Det var massor med kart men dom blåste av eller om dom ramlade ändå. Ett så pass litet träd kanske inte orkar med så mycket frukt.
Låter som värt att vänta lite på. Att det kartgallrar sig själv är naturligt, det gör stora äppelträd också. Kolla i marken i juli månad under äppelträden så ser du mängder av små kart. Det är tur att äppelträden gör detta för oss.
I med ny jord, vattna lite lagom, se till att trädet inte svajar i balkongvinden (då får inte rötterna jordkontakt), vänta. Överlever det inte har du gjort vad du kan och i handeln finns ofta pelaraplar hela säsongen.
Rapunzel
19-05-2010, 11:47
Tusen tack för hjälpen.

Då ska jag försöka med det. Annars blir det väl att införskaffa ett nytt.
Min Syren Palibin är det i alla fall full fart på nu trots den stränga vintern. Mycket knopp redan. Så jag får njuta av den så länge.
Hej
Jag tycker, du ska vänta lite och den kommer igen för att vi haft lång och sämst vinter i året.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.