Solstorm
19-05-2010, 10:10
Om någon uttryckligen talar om att det är Mohammed man avbildar så är det ju tydligt att det uppfattas så också. Fast jag tycker att det verkar som om det är upprörande att bara visa en teckning på någon som är svarthårig, har skägg och turban. Det finns ju väldigt många människor som passar in på den beskrivningen. Hade Mohammed några speciella igenkänningstecken som gör att alla vet att det är han som det syftas på?
Aqvakul
19-05-2010, 10:26
Smart fråga!
Gossen Ruda
19-05-2010, 14:31
Onekligen tankeställande. Frågan har intresserat flera,
här är ett svar. Muhammedanerna kanske skriker i onödan.
Det står väl inget heller om slöja i koranen...
theseraphim
19-05-2010, 17:53
Problemet hitils har väl egentligen varit att alla dessa så kallade konstnärer har inte lämnat det som en tolkningsfråga utan klart och tydligt gått ut med vem bilderna ska föreställa. Även i Iran får man rita skäggiga gubbar tex ens farfar men inte avbildningar av profeten Mohammed. Det svaret fick jag iaf av en muslimsk vän.
Gossen Ruda
19-05-2010, 19:18
Det finns något allmänt motstånd mot avbildningar men just Mohammed är speciell. Beträffande slöja så finns det visst något om att kvinnor bör dölja håret för främlingar om jag fattat det rätt. Det finns dock alla möjliga tolkningar så det finns troende kvinnor som är helt obeslöjade till såna som går i tält.
Det är väl ingen som vet hur Mohammed ser ut eller skulle set ut !för enligt koranen får han ju inte avbildas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.