Full version: Gödsling av rosor
Anette W
Rosgödsel (från Plantagen) i form av små torra kulor, är det bra eller är det bättre med kogödsel?? Eller nåt annat?
svennis
Nu har jag varit o hämtat Hönsgödsel, innehåller kväve som behövs på våren.
O kogödsel 3 säckar....
tvilling77
Snor tråden lite....vet inte om jag gjort fel nu men jag har gödslat rosorna med rosgödsel fastän dom inte har slagit ut så måmga blad ännu...men det är riktigt nära, vi har haft sommar i Norrland den senaste veckan! biggrin.gif biggrin.gif
Skulle jag ha väntat??
svennis
Med sånt väder har du säkert gjort rätt.. bravo.gif

CITAT (Anette W @ 19-05-2010, 13:20) *
Rosgödsel (från Plantagen) i form av små torra kulor, är det bra eller är det bättre med kogödsel?? Eller nåt annat?

Kulorna måste först lösa upp sig vilket inte alltid är lätt på våren...
tvilling77
yahoo.gif
Bra!
flouee
Lånar också tråden lite...

Jag planterade i princip alla mina rosor barrotade i höstas (lerjord med kogödsel och barkull). Nu i helgen gödslade jag med rosgödsel i pelletsform som jag myllade ner.

Jag har även köpt hönsgödsel, som hon på Bogrönt dock tyckte var för starkt för rosorna.

När och hur ska jag gödsla nästa gång?
Kajsa
Köper kogödsel på påse och kompost på höstarna. Har hönsgödsel och algomin till övriga trädgården.
Stiffe
Flouee
Nästa vår räcker. Lerjord behöver knappt gödslas alls. Beror förstås på vilken typ av rosor det är (hur krävande). Häst- & ko-dynga är långtidsverkande, upp till 2-3 år, (naturligtvis med avtagande effekt). Hönsgödsel är dunder. Från plantering på hösten (barrotade rosor) och över vintern förbrukas inget gödsel, det bara urlakas en del ner i grundvattnet.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon