Full version: Matkällare
Iza
Jag har en gammal matkällare av sten med dåligt tak. Tror ni att det går att gör ett växthus av det? Jag såg något liknande på Sofiero. Det ligger i öst-västlig riktning med långsidan i öppet söderläge. Jag tänkte sätta på ett enkelt plastbågtak. Tror ni att det skulle fungera? Eller kommer väggarna att skymma för mycket de är ca 1,5m höga rolleyes.gif
Eva i Västerås
Snälla, byt tak!
Inte kan du väl förstöra en riktig jordkällare. En sån är ju guld värd.
Jag skulle SÅ gärna ha en. Nu har jag ett rum i källaren som fungerar september till april ungefär. Sen blir det för varmt.

Det blir nog också lite svårt med så höga väggar, tror du inte?
Iza
Den är kass som matkällare råttorna springer in och ut och äter på allt och det fyser i den.
Susanne i Linköping
Beror inte råttorna och frysproblemen delvis på det dåliga taket? Jag tycker som Eva att du borde försöka renovera jordkällaren, täta golv och väggar mot råttorna och göra ett nytt tak med bra isolering på, men det är ju lätt för mig att säga...

Växthus tror jag i alla fall inte på, det blir för dåligt med ljus.
uno
CITAT (Eva i Västerås @ 09-01-2004, 13:04)
Snälla, byt tak!
Inte kan du väl förstöra en riktig jordkällare. En sån är ju guld värd.
Jag skulle SÅ gärna ha en. Nu har jag ett rum i källaren som fungerar september till april ungefär. Sen blir det för varmt.

Det blir nog också lite svårt med så höga väggar, tror du inte?

Jag har i källaren byggt ett litet isolerat utrymme i hörnet av två ytterväggar som delvis ligger under jord. Isoleringen är naturligtvis på dörr och på väggen in mot källarrum. Storlegen som en 60 garderob.
solkatten
Kan du inte bygga taket så att du kan lägga jord på det och sen ha kullen som stenparti med olika växter som inte kräver så mycket vatten?
Ingrid på Västkusten
Sofiero har alltså ett melonväxthus därför det ser ut som det gör. Och jag sällar mig till kören en jordkällare är guld värd!

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon