Peztis
Jag fick från någon av frökedjorna frön från spikklubba (datura) och de har kommit upp så fint. Nu är de ca 1 dm höga och flera av dem har redan en stor knopp i toppen! Jag tycker det verkar lite... vettvilligt... av de små plantorna! biggrin.gif

Någon som har tips på hur man ska göra med dem nu? Ska jag låta knoppen vara kvar eller ska jag klippa bort?

Jag har ju inte ens planterat om dem i större krukor utan de står i ett sådant där litet grönt brätte med flera fack. De står nog rätt bra inne på den inglasade altanen också, de ska väl få komma ut vad det lider men än är det ju för tidigt för de små liven. Och så ska de ju få större krukor, så klart.

Men hur göra med knopparna? confused.gif
Anki V
Mina som också kommer från frökedjan sådde jag i slutet av februari…..vis av tidigare erfarenheter kan de ta lång tid på sig att gro. Men inte de här. De grodde på några veckor och sedan kom första knopparna när de hade fått sina andra par kakaktärsblad. Mina har alltså haft knoppar sedan början av april.

De flesta har faktiskt torkat innan de slagit ut men nu när de får vara utomhus på dagarna så har det faktiskt slagit ut några. När knoppen torkat i/ blomman vissnat bryter jag bort det som skulle kunna bli fröställning och det ser ut som de mår jättebra.

/Anki
Tottes matte
Hej, du med dina plantor.
Tror du att det är blomknoppar? då tror jag att om du vill ha dem längre, så plantera om dom och ta bort knoppen, har du fler plantor så kan du först pröva på detta på några stycken och se vad som händer med var och en. då förstör du inte alla plantorna. Hadde det varit änglatrumpeter, hade det varit galet att de börjar blomma så tidigt. De vill ju först växa på höjden och dela sig i Y - form innan de är färdiga att börja blomma.
Du kanske skulle kolla detta om du är osäker, för bättre svar har jag inte just nu. tummenupp.gif fr. Tottes matte.
Peztis
Tack för svaren!

Ja, så de grodde!!! Tror de tog sig alla som jag sådde, nästan. Trir jag har tio plantor och vad ska man göra med dem - de brukar ju växa sig monsterstora! fear.gif
Kasta små plantor finns inte i min värld - så länge det finns liv finns det hopp, liksom! Och liv verkar det vara i dem.

Och ja, jag är rätt säker på att det är knoppar. Trodde att de skulle växa sig långa och raka rätt upp så som änglatrumpeter gör men nähäpp...

Men jag klagar inte! Blev bara så förbryllad. Bör väl snarast ta och plantera dem lite större även om de nu ju börjar få knoppar.
RitRat
Vad glad jag blir, spikklubbefröna i frökedja 1 var från mig. De är från min trädgård i Gambia, jag skrev det på påsarna. De är tydligen mycket snabbare än de som säljs i Sverige. Men lite konstigt, hemma hos mig fick de inte knoppar så snabbt tidigare år (har ej sått i år)! I o.f.s. var de inte från samma planta....

Tidiga blomknoppar kan man utan oro nypa bort, det kommer fler, och plantan grenar sig villigare. Oftast torkar de där tidiga bort innan de blir stora, som det tydligen blev för Anki.
Anki V
CITAT (RitRat @ 19-05-2010, 23:23) *
Vad glad jag blir, spikklubbefröna i frökedja 1 var från mig. De är från min trädgård i Gambia, jag skrev det på påsarna.

Kommer du att ha frön till hösten också?

I så fall kan man få ställa sig på kö för att köpa eller för ett ett "fröbyte".....Ifall det inte blir några frön på mina egna plantor.

/Anki
RitRat
Jag har årets spikklubbefrön även nu, om någon är intresserad. Skicka PM med namn o adress så kan vi pratas vid.

Nya "färska" kommer nästa vår.
Peztis
Kan ju berätta att en liten liten knopp har idag slagit ut med en så söt lila blomma!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon