|
Malin_MeL
19-05-2010, 18:34
Min första blomma på min passionsfrukt jag köpte förra året, men hur pollinerar jag? den står i v-rummet ännu
Sussie F-Flower
19-05-2010, 18:49
Men va kul!!!  Grattis!!! Du måste ha två, det vet du va? Annars får du söka upp någon granne som har en som också blommar. Undra om jag inte har läst att det ska gå med någon annan blommande växt, i nödfall...?
mamamaggan
19-05-2010, 18:54
Måste man ha två plantor för passionsfrukt ?
Sussie F-Flower
19-05-2010, 19:01
CITAT (mamamaggan @ 19-05-2010, 19:54)  Måste man ha två plantor för passionsfrukt ? Ja, visst måste man? Jag har för mig att MariaS skrev det i någon tråd. Därför planterade jag 2 och 3 i mina krukor... Visst är det väl Edulis du har, Malin?
Malin_MeL
19-05-2010, 19:07
aha, det visste jag inte, det var ju inte lika kul... det kan man ju tycka att säljaren kunde informerat om....
funkar det med en stickling från samma växt? för det har jag, men misstänker att den inte kommer blomma iår
jag vet inte namnsorten, det stod inte när jag köpte den
måste googla på Edulis
Blomman ser precis ut som Edulis
Sussie F-Flower
19-05-2010, 19:28
CITAT (Malin_MeL @ 19-05-2010, 20:07)  funkar det med en stickling från samma växt? Jag vet inte... men "syskon" skulle funka i alla fall. Har du fått många blommor??? Du måste visa en bild!
Alexander-VG-zon3
19-05-2010, 19:36
har du köpt den är det nog en blåpassionsblomma du har. det finns dom som behöver korspollineras dvs behövs en av varje på två olika plantor. sedan finns det dom som både har hon och han blommor på¨samma planta.
är det en som man behöver två av så funkar inte det med sticklingar då en stickling får samma gener. dvs har du en hane blir ockås sticklingen en hane.
Malin_MeL
19-05-2010, 20:37
jo jag har köpt den som "passionsfrukt" på frö med posten hur ser man skillnad på han- och honblommor? jag får ta bild imorn om jag hinner hem i tid, nu har den slutit sig för kvällen men den såg ut exakt såhär: Bild från internet
Malin_MeL
24-05-2010, 10:44
CITAT (Malin_MeL @ 19-05-2010, 21:37)  är detta en han- eller honblomma?
Alexander-VG-zon3
24-05-2010, 12:32
CITAT (Malin_MeL @ 24-05-2010, 11:44)  är detta en han- eller honblomma? det är en blomma med båda i samma. dessa korspollinerar du sedan med en annan planta (andra blommor) så blir det oftast fina frukter. även om dom är självfertila så är det bra att korspollinera.
Nathalie84
26-05-2010, 22:52
pröva detta innan du ger upp helt o väntar till nästa år!!!
Ta en pensel och för över pollen från ståndaren till pistillerna, eller helt enkelt ta pollen på penseln o för över det till de andra som inte har pollen på sig, har du lyckats så tar det inte lång tid innan en grön liten boll börjar bildas...
Malin_MeL
27-05-2010, 08:17
Det ska jag göra på nästa blomma! men vilken är ståndare och vilken är pistill?
Sussie F-Flower
27-05-2010, 08:25
Om du bara "duttar" hit och dit, runt runt på ståndarna och pistillen så blir det befruktat om det går. Jag har precis pollinerat min Kalamondin och då duttar jag med pekfingret på alla blommor. Flera varv gör jag. Nu har jag små minimandariner på 2-3 mm i diam.
Nathalie84
30-05-2010, 22:44
en blomma är endast öppen en dag, när du vaknar o ser att ngn/ några slagit ut så ska du föra över pollen till de tre som inte har pollen på sig, man ser vilka som inte har pollen på sig, så det är ngn inte svårt...
min passionsplanta : edulis, är 5 år nu, o den har fortfarande inte blommat, den har aldrig stått ute... ngn som har tips på hur jag ska få den att blomma?
mamamaggan
30-05-2010, 23:29
Vet inte några knep för att få den att blomma har jag väl inte men min står i växthusmiljö och tog flera år på sig. Den fick c:a 10 meter långa rankor innan den blommade. Tyvärr hade jag vid det laget tröttnat på att den skuggade så mycket , rankorna var uppbundna i taket , så jag klippte ner den innan jag fick se att den skulle till att blomma.
Jaja bara att vänta på nya blommor då !
Alexander-VG-zon3
31-05-2010, 09:11
CITAT (Nathalie84 @ 30-05-2010, 23:44)  en blomma är endast öppen en dag, när du vaknar o ser att ngn/ några slagit ut så ska du föra över pollen till de tre som inte har pollen på sig, man ser vilka som inte har pollen på sig, så det är ngn inte svårt...
min passionsplanta : edulis, är 5 år nu, o den har fortfarande inte blommat, den har aldrig stått ute... ngn som har tips på hur jag ska få den att blomma? det beror lite på vädret hur länge dom är öppna. är det svalare så håller dom lite längre. passiflora edulis är en sådan art som gärna vill ha en käldperiod för att triggas igång till att blomma. den växer väldigt bra med blad och rankor men behöver lite kyla för att blomma bra. antingen har du den ute under våren-sommaren-hösten, ta ut den efter att frostrisken är förbi (avhärda den först mot sol och blåst). därefter har du ute den tills det är nära frost. då har den fått lite kyla/svalka ute på hösten. sedan tar du in den och övervintrar den inne i fönstret då kan den börja att blomma till våren-försommaren. sedan fortsätter dom blomma in till sommaren. det tar från 1-2år till 20år innan en edulis blommar så dne måste också ha åldern för det, sedan förövrigt ska ju allt annat vara rätt som näring, jord, läge och övrigskötsell för att den vill blomma.
Viktormalm
02-06-2010, 15:15
hjälper till lite här nu  som flax skrev i en tråd 2008 lyder såhär... Passionsfruktplantor - för att sätta knoppar behövs vintervila på +10c +15c och extra ljuse ,, och gärna vara ute under vår-sommaren-hösten (skugga först) . håll fuktiga hela tiden .
/ Malmparn
Malin_MeL
03-06-2010, 06:20
fast jag hade min i v-rummet utan extra ljus i vinter, och den satte knopp...iof har det bara kommit två blommor ännu, hoppas på fler.
Alexander-VG-zon3
03-06-2010, 06:46
CITAT (Malin_MeL @ 03-06-2010, 07:20)  fast jag hade min i v-rummet utan extra ljus i vinter, och den satte knopp...iof har det bara kommit två blommor ännu, hoppas på fler. till de flesta växter om man ska ha dom inne så skriver jag att man ska ge dom extraljus då dom generellt sett mår bättre av det. dom som behåller bladen måste ha ljus vilket de knappt får ute på vintern. de man lurar med att ge vår inne måste absolut ha extraljus. för passiflora med arter - vill dom ha så ljusplacering som möjligt med extraljus för att inte få långa och veka vinterskott eller att tappa allt för mycket blad och att stå emot ev ohyra. har man dessutom varmt inne måste man balansera upp det varma. värme och mörker är det inte många som trivs i. har man det svalare och kallare för dom så behöver man inte vara så noga, då dom går in i vila. dock för tropiska arter så vill dom helst övervintra vid +15c +20c och ha väldigt ljust. arter som vill ha frostfritt men kall som fäller bladen kan stå mörkare och kallare. sedan har vi ju olika klimat/lägen inne. hos en del funkar det bättre att övervintra växter än hos andra. så är det. sedan hur dom olika arterna sätter knopp varierar plus är det mycket mer än temp och ljus som spelar in om en växt vill sätta knopp. bland annat ålder, häsla. närings och vatten tillgångar. nu vill inte alla ha kyla för att sätta knopp, andra blommar efter en torrperiod. andra efter en värmeperiod eller köldperiod.
Malin_MeL
02-08-2010, 09:13
Det visade sig att min var självfertil, och har nu två frukter!!!! hur vet jag när de ska plockas? ska de bli skrumpna på plantan?
CITAT (Malin_MeL @ 02-08-2010, 10:13)  Det visade sig att min var självfertil, och har nu två frukter!!!! hur vet jag när de ska plockas? ska de bli skrumpna på plantan? Det kan vara svårt att se när passionsfrukter är mogna, men de plockas när de forfarnade är gröna och har slutat att växa. Det tar ganska lång tid!
Malin_MeL
02-08-2010, 17:50
jaha, dessa har ju växt rätt fort, de är typ så stora som de är när man köper dem i affären, och lätta!! men de kan ju får hänga där, kan de bli övermogna?
bergvallmo
02-08-2010, 18:02
Jag har min planta för andra året nu och den blommar fint och har flera frukter. Jag har en planta och kanske gjorde humlorna jobbet. [attachment=53231:passion_grenadilla.jpg] Ser fram emot mognad
CITAT (Malin_MeL @ 02-08-2010, 18:50)  jaha, dessa har ju växt rätt fort, de är typ så stora som de är när man köper dem i affären, och lätta!! men de kan ju får hänga där, kan de bli övermogna? Om de är riktigt lätta, kan det kanske bero på att de är tomma inuti. Övermogna kan de kanske bli, men de blir nog först så där skrynkliga/bubbliga som de man kan köpa i fruktdisken.
Anja Danmark
03-08-2010, 17:09
Men passionsfrugten er jo meget let - også når der er noget i den, så mon ikke de er fine?
Jeg venter stadig på blomster i mine planter, som er plantet i drivhuset i april...
Malin_MeL
15-10-2010, 16:47
vi åt en av frukterna i veckan...den var fullproppad med "frukt" men den var inte mogen ännu, surt som attan, men väldigt roligt!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|